Je tu jediný malý háček, jak se zdá - budou muset stát.
Místo klasického sedadla by se v podstatě ve stoje opírali o téměř svislou polstrovanou opěrku. (viz obrázek) Cestující by byli připoutáni bezpečnostními pásy, uvedl dopravce. Podle evropského úřadu pro leteckou bezpečnost ale takovéto uspořádání nevyhovuje bezpečnostním pravidlům. Píše o tom britský internetový deník Mail Online.
Šéf Ryanairu Michael O’Leary ve čtvrtek oznámil, že firma plánuje odstranit deset zadních řad sedadel v letedlech pro 250 cestujících a nahradit je 15 řadami "svislých sedadel".
Uvažuje také o odstranění dvou toalet v zadní části letadla. Změny by umožnily přepravit při každém letu o 50 cestujících navíc.
O’Leary řekl televizi ITV1 v programu "Jak porazit nízkonákladové aerolinie", že bezpečnostní testy projektu začnou příští rok, kdy začne platit poplatek ve výši 1 libry za použití toalety. Tento příspěvek by měl pomoci program financovat.
Ryanair plánuje pro začátek "létání ve stoje" zavést na krátkých přípojích, kdy doba letu nepřesahuje jednu hodinu.
Tuhle "kaskadéřinu" neschválíme, varuje agentura pro leteckou bezpečnost
Šéf Ryanairu je svými originálními nápady, jak extrémně ušetřit, proslulý. Ryanair se vypracoval na třetí místo v počtu přepravených osob v Evropě, za Lufthansou a Air France. Na rozdíl od většiny konkurence očekává v tomto roce zisk.
Konečné rozhodnutí o tom, zda budou moci cestující létat "ve stoje" bude mít Evropská agentura pro leteckou bezpečnost se sídlem v německém Kolíně nad Rýnem
Její mluvčí plán odmítla s tím, že jde o "kaskadéřinu". "Nevíme o žádném jiném leteckém dopravci, který by si zažádal o sedala ve stoje," řekla mluvčí. "To, co navrhují, je bezprecedentní a je velmi nepravděpodobné, že by to mohlo být v dohledné době schváleno."
Revoluční uspořádání sedadel by si vyžádalo změny v evropských pravidlech certifikací letadel.
"Současná pravidla říkají, že cestující musí mít k dispozici "sedadlo", nebo, pokud se nemůže hýbat "lehátko". Tohle není ani jedno," řekla mluvčí.
Britský Mail Online vyjadřuje ve svém článku podezření, že nové plány mají spíše odlákat pozornost od jiného kontroverzního opatření Ryanairu, který od 1. července zvyšuje příplatek za nadměrné zavazadlo. Za kufr mohou cestující v létě zaplatit až 80 liber (2 500 korun).
Představení "svislých sedadel" přichází také den poté, kdy Ryanair oznámil snížení počtu zimních letů o 16 procent. V zimě tak přepraví o 2 miliony cestujících méně.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist