Povzbuzující květnová čísla

RŮST EXPORTU +24,4%
Tak rychle nerostl český vývoz posledních pět let. Daří se prakticky všem komoditám. Hlavními tahouny růstu jsou automobily, elektronika i ocel.

RŮST DOVOZU  +25,9%
Oživení se již projevuje i v dovozech. Firmy opět nakupují suroviny a díly pro další výrobu. Ale už i investují. Podniky například opět obnovují flotily firemních aut.

74,7 MLD. Kč V PŘEBYTKU
za prvních pět měsíců roku dosáhl kumulovaný přebytek zahraničního obchodu rekordní hodnoty. Jen za květen vzrostl o dalších 12 miliard.

PRŮMYSL +16,9 %
Postupné oživování ekonomické aktivity v zemích našich největších obchodních partnerů, především Německa, se promítá do vyšší zahraniční poptávky, z čehož český průmysl profituje.

Růst objednávek o desítky procent, výroba naplno i rušení celozávodních dovolených. Tak popisuje celá řada českých podniků to, co se nyní děje. Statistici dodávají čísla: export v květnu vzrostl meziročně o čtvrtinu a dosáhl 205 miliard korun, průmysl hlásí zlepšení o meziroční růst o 17 procent a lepší čísla přicházejí i ze stavebnictví a maloobchodu

Vývozci, pro které je výsledek exportu druhým nejlepším květnem v historii, jsou spokojeni, ale obezřetní. Podmínky na trhu jsou tvrdší a navíc čekají, že přijde další pokles. Nicméně výhled zatím zůstává příznivý, k čemuž přispívají výsledky eurozóny a hlavně z Německa, kam míří skoro 40 procent českého exportu.

"Zrychlující růst průmyslu v eurozóně a hlavně v Německu se projevil významným zvýšením celkových a zejména zahraničních zakázek. To se logicky odrazilo i v růstu zakázek v České republice,“ podotknul k tomu náměstek ministra průmyslu a obchodu pro strategii a ekonomiku průmyslu Erik Geuss.

Ekonomové se shodují, že hlavně díky zahraniční poptávce se ekonomika se dostala ve druhém kvartálu do nečekaného tempa. "Mezikvartální růst HDP dosáhl možná až 1 procenta a meziroční HDP se přehouplo nad 2,5 procenta. Jelikož ale v zahraničí již tempo poptávky zvolňuje, není pro Česko otázkou, zda ke zvolnění také dojde, ale kdy a jak moc. Letošní třetí kvartál ještě vypadá nadějně, nad čtvrtým čtvrtletím již visí otazník," upozorňuje analytik Pavel Sobíšek z UniCredit Bank.

Dočasná vlnka

"Růst je stále jen křehký. Nějaká ekonomická či politická událost jej může snadno zastavit," varuje šéf Asociace exportérů Jiří Grund. Současné oživení tak považuje pouze za "dočasnou vlnku". Další pokles vývozci očekávají již na podzim, což koresponduje i s odhady analyitků.

Exportně orientované Česko totiž se zpožděním doslova kompletně následuje vše, co se v Evropě stane. Analytik David Marek z Patria Finance upozorňuje především na rizika vyplývající z kolísání finančních trhů, opětovného zvýšení rizikových prémií a negativních dopadů fiskální konsolidace v řadě evropských zemí.

V hlavní roli automobilky

Opatrný je i šéf firmy Isolit Bravo Kvído Štěpánek. "Objednávek máme o desítky procent více, otázka ale je, jestli je to dlouhodobý vývoj," popisuje. Loni zažil, jak razantně dokážou automobilky objednávky zastavit a využívat pouze skladových zásob. Automobilový průmysl totiž zažíval největší výkyvy. V době krize automobilky objednávky prakticky zastavily a používaly komponenty na skladech.

V loňském roce výrobu táhlo šrotovné v řadě evropských zemí. Hitem tak byla levná auta, z těch českých například nejlevnější benzinové Škody Fabie. Kdo se podílel na jejich výrobě, měl zakázek dost.

 Nejvyváženější české zboží v květnu 2010
 

Teď je situace jiná. Lepší zprávy z ekonomiky pomalu vrací ochotu utrácet mezi firmy. Rostou tak prodeje firemních aut. Zájem je o vyšší třídy s naftovými motory. Opět údaj statistiků - vývoz naftových vozů z Česka se meziročně téměř ztrojnásobil a je nejvyšší v historii. Naopak benzinové vozy, které si kupují spíše domácnosti, v prodejích stagnují. "Je znát, že si auta kupují hlavně firemní zákazníci," říká šéf Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek a dodává, že většina českého automobilového průmyslu má zakázek dostatek.

Firmy jsou znát i za údaji o dovozu, který meziročně vyskočil o 25,9 procenta. Zatímco spotřební zboží spíše stagnuje, roste vše, co nakupují podniky, tedy suroviny, polotovary ale i počítačové servery. Podle šéfa logistické firmy DB Schenker Tomáše Holomouckého jsou jediným artiklem, kterému se nedaří, stavební hmoty.

Boj o ceny

Podniky si stěžují, že větší prodeje nepřináší vyšší zisky. S maržemi totiž krize výrazně zamávala. "Odběratelé by chtěli nulovou či zápornou marži, chtěli by, abyste jim ke každé zakázce dával i část továrny. Během krize snad každý dostal od zákazníků řadu facek, že je vlastně nepotřebují, a došlo k rapidnímu snižování cen," přibližuje situaci Štěpánek.

Ceny se jen pomalu vrací vzhůru. "O cenách se stále jedná, ale růst není dost silný na to, aby na to zákazníci přistupovali," podotýká Grund.

V debatě o cenách se ale nejedná jen o tom, aby se firmy vrátily ke svým někdejším ziskům, ale i o tom, aby vykryly letošní růst cen materiálů. Spolu s oživením totiž raketově vyletěly ceny prakticky všeho, co je potřeba k výrobě. Jen ocel a železo zdražila během této doby zhruba o padesát procent.Firmy tak nyní zachraňuje hlavně to, že během krize ořezávaly náklady, kde se dalo.

Hledání nových trhů

Český zahraniční obchod míří k novým rekordům. Firmám se daří nacházet nové trhy i mimo Evropskou unii, jejíž podíl na celkových vývozech pozvolna klesá. Nové či znovu objevované trhy ale mají stále jen mizivý význam. Do zemí bývalého Sovětského svazu putuje zatím jen 3,4 procenta celkového exportu, před pěti lety to bylo jen 1,6 procenta.

Roste i význam čínského trhu, který je pro Česko 17. nejvýznamnější s podílem zhruba jednoho procenta. Průmyslníci ale dodávají, že tam směřuje mnohem více českého zboží, a to zprostředkovaně ve formě dodávek evropským průmyslovým firmám. Pro Škodu Auto je Čína nejdůležitějším trhem, vozy se vyrábí ale přímo tam a českých komponentů se tam vyváží jen minimálně.

"Podíl českých dílů v čínských škodovkách se pohybuje mezi nulou a pěti procenty," dodává mluvčí automobilky Jaroslav Černý.


Sedm největších trhů pro Česko
(v % celkového vývozu, leden - květen)

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist