Zakázky na projektování železničních staveb, které zadává stát, nejčastěji získávají propojené společnosti Sudop Praha a Moravia Consult Olomouc. Na nesrovnalosti upozornila Bezpečnostní informační služba (BIS), podle níž se firmy na zakázkách domlouvají dopředu. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na tom nevidí nic divného, odborně způsobilých firem je prý na trhu málo. Informuje o tom dnešní vydání Mladé fronty Dnes (MfD).

Deník uvedl, že z deseti největších zakázek zadaných za poslední dva roky Správou železniční dopravní cesty celkem osm vyhrály firmy Sudop Praha a Moravia Consult Olomouc. Z téměř 1,5 miliardy korun získaly buď samy, nebo ve sdružení s jinými společnostmi zakázky v hodnotě 1,27 miliardy korun.

Velmi často byla jedna ze dvou zmíněných firem i jediným zájemcem v soutěži, což značně omezilo konkurenční boj i tlak na co nejnižší cenu. Odhadovaná cena byla navíc velmi často shodná s vysoutěženou.


"Buď neexistují další projektanti, nebo vědí, že už jsou karty rozdány dopředu a je zbytečné se hlásit. Přikláním se ale spíše k druhé variantě," řekl bývalý šéf Drážní inspekce Zdeněk Žák.

 

Způsobilých firem je prý málo

BIS ve své výroční zprávě za loňský rok uvedla, že se při státních zakázkách stavební firmy domlouvají, aby vytvořily zdání, že jde o soutěž. "Nejvýrazněji se tyto aktivity projevily u zakázek vypisovaných SŽDC, přičemž někteří zaměstnanci této instituce jednali nestandardně ve prospěch stavebních společností," napsala BIS ve zprávě.

Podle mluvčího SŽDC Pavla Hally na výsledcích zakázek není nic zvláštního, podobné zkušenosti prý mají i v jiných evropských zemích. "Skutečně odborně způsobilých firem, které by dokázaly bez nutnosti subdodávek, a tedy prodražování projektů vyprojektovat tak složitou stavbu, mnoho na trhu nejen v rámci ČR není," uvedl Halla.

Firma Sudop, minulý rok vydělala 145 milionů korun a sto milionů si rozdělila na dividendách.