Kontroloři Nejvyššího kontrolního úřadu nešetřili kritikou ve svých šesti nálezech, které v pondělí projednala končící vláda Jana Fischera. NKÚ se nelíbilo především to, že úřady dopředu nevyhodnocují potřebnost plánovaných investic a jejich přínos. Podle Fischera nalezená pochybení nebyla závažná.

Opravili lázně, pak zjistili, že je nepotřebují

Nejzávažnější zřejmě byly nálezy z kontroly, jak ministerstvo obrany nakládá se svým majetkem a jak jsou efektivně využívány peníze na stavbu železniční infrastruktury.

Jak již server iHNed.cz uvedl, ministerstvo obrany například investovalo takřka 140 milionů korun do opravy Vojenských léčebných lázní Mariánské lázně – a až dodatečně zjistilo, že je nepotřebuje a rozhodlo se je prodat za menší sumu, než do nich investovalo – necelých 100 milionů korun. Navíc při opravě zhodnotilo i objekt, který ministerstvu nepatřil.

A ještě hůře dopadl nákup pozorovacích letadel pro vojenské mise, která měla stát 46 milionů. Jenže ministerstvo poté souhlasilo ze změnou parametrů dodaných letounů. Výsledek? Nové jsou o 66 milionů dražší a podstatně méně kvalitní - mají například mnohem menší dolet.

Koridory budou dražší a později

NKÚ také poukázal na to, že ministerstvo dopravy dalo v roce 2002 do vlády podhodnocené rozpočty na dostavbu III. a IV. železničního koridoru - první se týká úseku od hranic u Chebu přes Prahu a Přerov do Dětmarovic a druhý mezi Prahou, Českými Budějovicemi, Hiorním Dvořištěm a státní hranicí.

Původně uváděná cena 97 miliard korun z roku 2002 byla v roce 2005 zvýšena na 117 miliard korun a stejně tak se posunul termín dokončení – z plánovaného roku 2010 na rok 2016. I ten je však nejistý.

„Je vysoce pravděpodobné, že dokončení výstavby si vyžádá další navýšení investiční potřeby o 15 procent na 135,5 miliard a termín dokončení se posune minimálně o dva roky,“ uvádí se v kontrolním závěru.

Kontroloři NKÚ se rovněž opřeli do financování dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou ke státní hranici s Polskem. Podle kontrolorů Ředitelství silnic a dálnic budovalo dálnici za pomoci "nestandardních postupů". Například rozhodovalo o jednotlivých stavbách bez stavebního povolení nebo investovalo do obecních staveb, které s dálnicí nesouvisejí.

Podle dosluhujícího premiéra Fischera žádný z nálezů není dramatický a nezavdává příčinu k policejnímu vyšetřování. "Nic nevykročilo z mezí pochybení obvyklých při takovýchto kontrolách," řekl Fischer.