Kontroloři Nejvyššího kontrolního úřadu nešetřili kritikou ve svých šesti nálezech, které v pondělí projednala končící vláda Jana Fischera. NKÚ se nelíbilo především to, že úřady dopředu nevyhodnocují potřebnost plánovaných investic a jejich přínos. Podle Fischera nalezená pochybení nebyla závažná.
Opravili lázně, pak zjistili, že je nepotřebují
Nejzávažnější zřejmě byly nálezy z kontroly, jak ministerstvo obrany nakládá se svým majetkem a jak jsou efektivně využívány peníze na stavbu železniční infrastruktury.
Jak již server iHNed.cz uvedl, ministerstvo obrany například investovalo takřka 140 milionů korun do opravy Vojenských léčebných lázní Mariánské lázně – a až dodatečně zjistilo, že je nepotřebuje a rozhodlo se je prodat za menší sumu, než do nich investovalo – necelých 100 milionů korun. Navíc při opravě zhodnotilo i objekt, který ministerstvu nepatřil.
A ještě hůře dopadl nákup pozorovacích letadel pro vojenské mise, která měla stát 46 milionů. Jenže ministerstvo poté souhlasilo ze změnou parametrů dodaných letounů. Výsledek? Nové jsou o 66 milionů dražší a podstatně méně kvalitní - mají například mnohem menší dolet.
Koridory budou dražší a později
NKÚ také poukázal na to, že ministerstvo dopravy dalo v roce 2002 do vlády podhodnocené rozpočty na dostavbu III. a IV. železničního koridoru - první se týká úseku od hranic u Chebu přes Prahu a Přerov do Dětmarovic a druhý mezi Prahou, Českými Budějovicemi, Hiorním Dvořištěm a státní hranicí.
Původně uváděná cena 97 miliard korun z roku 2002 byla v roce 2005 zvýšena na 117 miliard korun a stejně tak se posunul termín dokončení – z plánovaného roku 2010 na rok 2016. I ten je však nejistý.
„Je vysoce pravděpodobné, že dokončení výstavby si vyžádá další navýšení investiční potřeby o 15 procent na 135,5 miliard a termín dokončení se posune minimálně o dva roky,“ uvádí se v kontrolním závěru.
Ministerstvo obrany opravilo lázně. Pak zjistilo, že je nepotřebuje - čtěte ZDE
NKÚ: České dráhy vyhrávaly státní tendry nekorektně - čtěte ZDE
Kontroloři NKÚ se rovněž opřeli do financování dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou ke státní hranici s Polskem. Podle kontrolorů Ředitelství silnic a dálnic budovalo dálnici za pomoci "nestandardních postupů". Například rozhodovalo o jednotlivých stavbách bez stavebního povolení nebo investovalo do obecních staveb, které s dálnicí nesouvisejí.
Podle dosluhujícího premiéra Fischera žádný z nálezů není dramatický a nezavdává příčinu k policejnímu vyšetřování. "Nic nevykročilo z mezí pochybení obvyklých při takovýchto kontrolách," řekl Fischer.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist