Zemí s nejdražší motorovou naftou ve střední Evropě se stalo Česko. Podle údajů Ústředního automotoklubu i jednoho z největších poskytovatelů kreditního tankování v Evropě, firmy DKV, nabízí lacinější diesel i poslední z našich donedávna dražších sousedů - Německo.

Důvodem je letos o korunu na 10,95 koruny zvýšená česká spotřební daň, která zvedla ceny nafty nad úroveň Rakouska a Slovenska. Polsko bylo výrazně lacinější už dříve. V Německu je daň pořád mírně vyšší, ale v neprospěch českých cen zafungovala nedávno oslabující koruna a zřejmě i nižší cena nafty z německých rafinérií.

Podle údajů společnosti DKV, jejíž karty akceptuje po Evropě 36 tisíc pump a z toho v Německu víc než deset tisíc pump, vyjde nyní v přepočtu nafta u našich západních sousedů průměrně na 29,65 koruny. To je o korunu méně, než kolik uvádí za Česko v průměru kartová firma CCS, která má k dispozici data z většiny tuzemských stanic.

České pumpaře tak už pokud možno míjejí nejen zahraniční kamiony s tranzitní dopravou, ale stále častěji i tuzemští dopravci. Jejich řidiči mají instrukce plnit nádrže na zahraniční trase. Čeští pumpaři přicházejí o marže a český stát o příjem z daní. Řádově o stovky milionů až několik miliard.

Třeba středně velký dopravce OK Trans tankuje nyní kvůli nižší ceně už víc než třetinu potřebné nafty za hranicemi. "Za rok tak stát na dani přijde zhruba o 24 milionů korun z daní, které by zaplatili u nás pumpaři, kdyby naše kamiony tankovaly v Česku," tvrdí šéf OK Trans a prezident Česmadu Bohemia, Vladimír Starosta. Firem, které provozují zahraniční dopravu, působí přitom u nás stovky.

Ministerstvo financí chce do konce srpna situaci vyhodnotit a podle náměstka ministra Petra Chrenka zváží otázku snížení daně. "Uvidíme podle situace v Rakousku a Slovensku, kde se nyní naopak uvažuje o zvýšení spotřební daně," říká Chrenko.

Problém se netýká benzinu, který je u nás stále lacinější než v Německu (zhruba o dvě koruny), jehož roční spotřeba je poloviční než u nafty a řidiči benzinových osobních aut neomezili v krizi své jízdy o tolik jako dopravci s "naftovými" kamiony, kterým radikálně ubylo zakázek.

Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu odhaduje letos propad u nafty na osm až devět procent. "Většinu z toho meziročního poklesu způsobil dramatický úbytek v Česku tankujících kamionů," říká expert asociace Václav Loula.

Petrolejáři spočítali, že kdyby stát snížil daň o dvě koruny, vzrostl by díky nárůstu spotřeby výběr spotřební daně o pět procent. Podle jiných odborníků jde ale spíš o snahu dopravců a petrolejářů, jak si zachránit mizející zisky. "Vše to jsou jen spekulace. Není důvod tuto daň snižovat," tvrdí analytik Jan Procházka, ze společnosti Cyrrus.