Ministr dopravy Vít Bárta jak zajistit co nejvíc peněz pro svůj resort. Zvažuje zdražení mýtného pro kamiony i dálničních známek, zároveň by snížil sazby za dopravu zboží po železnici. Důvodem podle MF Dnes je to, že ministerstvu se nedaří vybírat tolik peněz na mýtném, silniční dani či spotřební dani za benzin a naftu, kolik plánovalo. Letos by mohlo jen u těchto položek chybět okolo 2,5 miliardy korun oproti plánu.
"Mýto je objektivně ze všech zemí okolo nejnižší u nás a mým zájmem je to změnit," řekl Bárta. Podle něj se zdražení dotkne i ceny dálničních známek. "Hledám ale zároveň cesty, jak ulevit českým dopravcům," dodal. Kvůli mýtnému vzniká na ministerstvu pracovní skupina, která má Bártovi připravit patřičné podklady.
Peníze chybí zejména v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury - celkové příjmy jsou oproti plánu nižší zhruba o desetinu. Největší propad oproti plánu má stát v příjmech z mýtného. Přestože příjmy z mýtného ve srovnání s loňskem narostly o 14 procent, bude podle posledních prognóz fondu dopravy chybět na konci roku 1,3 miliardy korun. Další půlmiliarda korun bude v rozpočtu chybět kvůli nižším výběrům silniční daně a o 800 milionů korun méně by mělo jít na dopravní stavby z výnosů spotřební daně z benzinu a nafty.
Jako zeď: Bárta obcím ze severu Moravy neustoupí, stavět se nebude - čtěte ZDE
Je ohroženo až 300 tisíc pracovních míst, varuje šéf svazu stavbařů - čtěte ZDE
V plusu jsou podle deníku pouze příjmy z prodeje dálničních známek - za ty by měli řidiči do konce roku utratit oproti původním předpokladům o 200 milionů více.
Méně nákladním vlakům nezabránil pokles poplatků
Autodopravci se zdražováním nesouhlasí, podle nich není možné mýtné zvýšit jen tak, kalkulace totiž podléhá evropským pravidlům a odvozuje se od nákladů na stavby nových silnic. Nesouhlasí ani s argumentem, že je mýtné v Česku nejlevnější z okolních zemí. Dopravci naopak stát vyzývají, aby byl provoz mýtného systému efektivnější.
Dopravci si naopka mylsí, že by mohlo dojít ke snížení mýta. „Mýtné musí být založeno pouze na zásadě návratnosti nákladů na pozemní komunikace. Vážené průměrné mýtné musí konkrétně odpovídat stavebním nákladům a nákladům na provoz, údržbu a rozvoj dané sítě pozemních komunikací,“ uvedl Martin Felix, mluvčí sdružení autodopravců Česmad.
Nedávno avizovaná šestiprocentní úspora, kterou nabídly Bártovi stavební firmy, by se tak podle nich měla promítnout práve do mýta. "Dopravci rozhodně nebudou ti, kteří budou sanovat 20procentní marže vybraných stavebních firem, zvláště v situaci, kdy je veřejným tajemstvím, kde část těchto finančních prostředků končí,“ dodal generální tajemník Česmadu Martin Špryňar.
Viněty pro osobní auta se odkládají. Budou zavedeny nejdříve v roce 2016 - čtěte ZDE
Experti: Viněty místo dálničních známek jsou příliš drahé. A mají své mouchy - čtěte ZDE
Peníze chybějí i na železnici. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) loni snížila poplatky za použití kolejí o pětinu, současně ale klesla i přeprava. Kvůli tomu SŽDC přišla zhruba o dvě miliardy korun v příjmech. "Miliardu jsme ušetřili vlastními opatřeními, ale druhá miliarda nám chybí," řekl šéf SŽDC Jan Komárek. Poplatky pro nákladní vlaky jsou na české železnici jedny z nejvyšších v Evropě, pro osobní jsou nižší.
"Ten nepoměr bych také rád změnil," podotkl Bárta. Nižší ceny na železnici by pak mohly přilákat část zboží z kamionů do vlaků.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist