Automobilka GM provozuje v Číně se SAIC společný podnik Shanghai GM, ve kterém má čínský partner od loňského prosince mírnou většinu. Firmy se koncem loňského roku rovněž dohodly, že vytvoří společný podnik pro výrobu a prodej automobilů v Indii.
GM zhruba před rokem opustila bankrotový režim s tím, že se v rámci rozsáhlé restrukturalizace zahrnující prodej některých značek přemění v menší podnik, jenž by měl pružněji reagovat na požadavky zákazníků. Většinovým majitelem "nové GM" je americká vláda, která poskytla nejvíce peněz na záchranu podniku.
SAIC Motor je největší automobilkou v Číně. Firma podobně jako její čínští konkurenti doufá, že se po úspěchu na domácím trhu prosadí také globálně. Čína loni díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa.
Automobilka GM nyní připravuje primární emisi svých akcií (IPO). Ta by podle odborníků mohla být příležitostí k prohloubení vztahů mezi GM a SAIC. "Partnerství GM a SAIC je nejúspěšnějším v čínském automobilovém průmyslu. Existuje velká šance, že SAIC získá podíl v GM a posune vzájemnou spolupráci na novou úroveň," uvedl analytik Šeng Jie ze společnosti Ipsos.
Společnost SAIC se k možné koupi podílu v GM prozatím odmítla vyjádřit. "Nemůžeme komentovat, zda se zúčastníme primární emise akcií GM, dokud si neprostudujeme její podrobnosti," uvedl předseda čínské společnosti Chu Mao-jüan. Automobilka GM již podle zdrojů agentury Reuters dokumentaci k IPO dokončila, úřadům by ji mohla předložit ještě dnes.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist