Lidé cestující vlakem z Česka do Berlína by měli být od poloviny prosince v německé metropoli o chvilku dřív. Provozovatel německých železnic, společnost Deutsche Bahn (DB), totiž počítá se zrychlením trasy mezi Drážďany a hlavním městem. Vlaky InterCity a EuroCity tak budou při cestě do Berlína potřebovat o šest minut méně, v opačném směru přijedou do saské metropole dokonce o 12 minut dřív než nyní.
Podle mluvčí DB Änny Kliemové zrychlení v tomto 180kilometrovém úseku souvisí s dokončením rekonstrukce tratě u obce Weinböhla nedaleko Míšně, která je v současnosti neprůjezdná. Dálkové vlaky z Prahy do Berlína proto musí v Sasku jezdit přes Falkenberg nebo Grossenhain, kde se ale potkávají s dalšími třemi regionálními linkami, což často způsobuje zpoždění mezinárodních spojů. Trať přes Falkenberg je navíc normálně určená jen pro nákladní vlaky a o víkendech je zavřená.
Mezinárodní rychlíky nyní úsek mezi Drážďany a Berlínem urazí za dvě hodiny a 15 minut. Před Vánocemi by tak tento čas měly zkrátit ke dvěma hodinám. Rozdílnou dobu jízdy v každém směru Kliemová podle agentury DDP vysvětlila pracemi na trati v Braniborsku.
Od prosince 2014 pak DB podle mluvčí plánují dále snížit dobu spojení mezi oběma městy na hodinu a 45 minut. Umožní to prý zvýšení rychlosti vlaků v osmdesátikilometrovém úseku až na 200 kilometrů za hodinu. Kritici německých drah podle listu Freie Presse ale již dlouho upozorňují na skutečnost, že v roce 1936 ujel vlak tažený parní lokomotivou vzdálenost mezi Berlínem a Drážďany bez zastávky jen za hodinu a 40 minut.
Pendolino se loučí s Vídní, nevyplatí se ho tam posílat. Láká ho Berlín - čtěte ZDE
NKÚ: České dráhy vyhrávaly státní tendry nekorektně - čtěte ZDE
Výrazně ušetřit čas při cestě z Prahy do německé metropole po kolejích by tak měl až plánovaný vysokorychlostní koridor, který má dobu jízdy zkrátit ze současných téměř pěti hodin na dvě. Podpis společného memoranda, které mělo záměr českého a německého ministerstva dopravy stvrdit, byl ale letos na jaře kvůli problémům na německé straně odložen. Kdy by Češi mohli do Berlína jezdit za dvě hodiny, tudíž zatím není známo. V minulosti se hovořilo o možném zprovoznění tratě v letech 2018 až 2020.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist