Máme vytipované projekty dálnic za 130 miliard korun, které lze financovat ze soukromých zdrojů, řekl v úterý bez bližšího upřesnění ministr dopravy Vít Bárta.
Pokud by o PPP projekty neměly zájem tuzemské firmy, chce se ministr obrátit do zahraničí. Chci se ptát i Číny, jak levně by mohla stavět v Česku,“ řekl Bárta.
Jeho plán počítá s tím, že by stavbaři dostali peníze zpět z mýtného. S tím souhlasí i společnost Kapsch, která má na mýtné v zemi monopol až do roku 2016. „Včera jsem jednal s Kapschem, firma je ochotna přenechat mýtné vybrané na nových úsecích stavbařům. Podobně firma Kapsch postupuje v Rakousku,“ řekl Bárta.
Generální ředitel společnosti Kapsch Karel Feix pouze uvedl, že "proběhlo velmi konstruktivní setkání s ministrem dopravy ohledně dalšího směřování mýtného systému", plán však zatím nechtěl podrobněji komentovat.
Garance ministr neřešil
Pokud by měla soukromá firma postavit dálnici na svůj účet a pak své náklady hradit z vybraného mýtného, potřebuje státní garanci. V případě, že intenzita provozu na dálnici bude nižší, než se očekávalo, a na mýtném vybere méně, musí rozdíl dorovnat stát. Tak to funguje ve Finsku, Švédsku, v Itálii či v Portugalsku, kde se dálnice formou PPP, tedy partnerství soukromých a veřejných prostředků staví.
Vít Bárta pro HN: Není čas počítat, kolik bude zastavení dálnic stát - čtěte ZDE
Bártova blesková výměna. Ředitelství silnic a dálnic má nového šéfa - čtěte ZDE
„Státní garance jsem zatím neřešil, vše je jen hrubým záměrem. V celkové sumě jsou projekty samofinancovatelné, ale i takové, které mohou být oříškem,“ konstatoval Bárta.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist