Pořadí | Pořadí loni | Značka |
První tři pozice na žebříčku nejcennějších značek světa si i letos udržely americké společnosti Coca-Cola, IBM a Microsoft. Coca-Cola je na první příčce žebříčku již od roku 2000, kdy se začal tento průzkum zveřejňovat. Naopak ze stovky nejhodnotnějších značek světa letos vypadla BP, která se potýkala s únikem ropy v USA po výbuchu ropné plošiny v moři. Problémy automobilky Toyota s bezpečností aut pak vyřadily značku z první desítky. Vyplývá to průzkumu zveřejňovaného společností Interbrand.
Hodnota značky Coca-Cola se loni zvýšila o dvě procenta na 70,45 miliardy USD (1,33 bilionu Kč). Nejhodnotnější evropskou značkou je Nokia na osmé pozici. Hodnota značky však klesla o 15 procenta a Nokia si pohoršila, když spadla z loňské páté pozice na osmou.
Nejvíce se zvýšila cena značek technologických společností Apple a Google, o více než 36 procent. Goggle si polepšil na čtvrtou příčku ze sedmé a Apple na 17. z loňské 20. pozice. Googlu pomohl operační systém pro mobilní telefony Android a Applu nové produkty, včetně tabletu iPad. Technologické firmy nyní tvoří polovinu z desítky nejcennějších firem světa.
BP podle analytiků vážně uškodilo jednání po úniku ropy v Mexickém zálivu a bude trvat léta, než se firmě podaří napravit škody, které způsobil únik značce BP. Toyota vypadla s desítky nejcennějších značek poprvé za sedm let. Největší propad ze značek, které se udržely v žebříčku, zaznamenal Harley-Davidson, jehož prodej kvůli slabému ekonomickému růstu prudce klesl. Hodnota značky se snížily o 24 procent na 3,28 miliardy USD a firma klesla na 98. pozici. Loni byla na 73. pozici.
Seznamu 100 značek dominují značky ze Spojených států, kterých je celkem 49. Z Evropy je v žebříčku 40 značek, a to z Německa, Francie, Švýcarska, Itálie, Británie, Švédska, Nizozemska, Finska a Španělska. Zbývající značky jsou z Japonska, Koreje, Kanady a jedna z Mexika.
Průzkum je založen na složité metodologii vyvinuté Interbrand. Využívá vzorec, který kombinuje budoucí sílu značky a její úlohu ve vytváření poptávky. Firmy musí mít veřejně dostupné finanční údaje, a třetina příjmů firmy musí pocházet ze zahraničí.
Podrobná tabulka deseti nejcennějších světových značek
Pořadí | Značka | Hodnota (v mld USD) | Meziroční změna hodnoty (v pct) | Země původu |
1. | Coca-Cola | 70,45 | +2 | USA |
2. | IBM | 64,73 | +7 | USA |
3. | Microsoft | 60,9 | +7 | USA |
4. | 43,56 | +36 | USA | |
5. | GE | 42,81 | -10 | USA |
6. | McDonald's | 33,58 | +4 | USA |
7. | Intel | 32,02 | +4 | USA |
8. | Nokia | 29,5 | -15 | Finsko |
9. | Disney | 28,73 | +1 | USA |
10. | HP | 26,87 | +12 | USA |
Zdroj: Interbrand
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist