Konkurenční souboj mezi obchodními řetězci Albert a Kaufland tento týden výrazně nabral na obrátkách a obě společnosti se v novinových inzerátech trumfují ve snižování cen vybraného zboží a vzájemně si ze sebe utahují, což v Česku dosud nebylo obvyklé.

Cenová válka vypukla poté, co prodejny Albert na začátku září zahájily masivní reklamní kampaň založenou na monitoringu cen v konkurenčních prodejnách, podle kterého jsou pak upravovány ceny zboží v supermarketech a hypermarketech Albert.

Spirála snižování cen a vzájemného pošťuchování se roztočila minulý týden, kdy Kaufland zveřejnil celostránkové inzeráty, ve kterých srovnává ceny zhruba sedmi desítek druhů výrobků s prodejnami Albert a tvrdí, že nákup tohoto zboží v jeho hypermarketech vyjde o 11,5 procenta levněji.

Kaufland v inzerátech použil i postavu červeného agenta, který v reklamě Aholdu monitoruje ceny konkurence. V inzerátech Kauflandu se ovšem agent podivuje nad tím, jak je Kaufland levný.

Mluvčí supermarketů a hypermarketů Albert Lukáš Hora dnes ČTK řekl, že společnost opět sníží ceny na úroveň, kterou v posledních srovnávacích inzerátech avizoval Kaufland.

"Naši cenoví agenti zjistili dnes ráno další vlnu nižších cen u konkurenčních prodejců. Jak jsme slíbili našim zákazníkům, ceny v prodejnách Albert upravíme na stejnou úroveň. Ve sledování cen a jejich úpravách budeme pokračovat i nadále," uvedl.

Spirála cen se roztáčí

Obchodní řetězec Albert si to nenechal líbit a na začátku tohoto týdne v novinových inzerátech oznámil, že ceny srovnávaného zboží dorovnal na úroveň Kauflandu. "Děkujeme konkurenci za další cenné informace! Zveřejnění cenového srovnání nám šetří čas. A o to dříve si vy přijdete na srovnatelné ceny u nás," stojí v úterním inzerátu prodejen Albert.

Kaufland ovšem cenový souboj nevzdal a dnes v novinových inzerátech oznámil, že ceny zboží snížil o dalších 8,3 procenta. "Páni, to je neuvěřitelné! Ty ceny jsou ještě nižší," podivuje se v inzerátu společnosti Kaufland červený agent, který v reklamě Aholdu monitoruje ceny konkurence.

Srovnání cen s konkurencí zákon povoluje, ovšem nesmí být zavádějící a matoucí. Srovnávací reklama byla v Česku kvůli přísným pravidlům dosud používána jen sporadicky a obchodní řetězce se v inzerátech většinou spokojily s tvrzením, že jejich ceny jsou nejnižší v okruhu několika kilometrů či v daném městě.

Kvůli hospodářské krizi, která přiměla Čechy k úsporám, ovšem obchodníci v reklamních aktivitách přitvrdili a srovnávat ceny s konkurencí se nebojí.

Společnost Ahold v Česku provozuje zhruba 280 supermarketů a hypermarketů Albert, na loňském žebříčku největších tuzemských obchodníků firmě připadlo s odhadovanými tržbami 43 miliard korun čtvrté místo. První byla v tomto pořadí společnost Schwarz ČR, která provozuje obchody Kaufland a Lidl, s tržbami 59 miliard Kč. Kaufland v ČR provozuje 94 hypermarketů.

Češi utratí na nákupech o tisíc korun měsíčně méně než před krizí

Češi letos utrácejí za nákupy v obchodech měsíčně v průměru o 23 procent méně než v roce 2008, kdy vypukla globální finanční krize. Zatímco před dvěma roky utráceli Češi za nákupy průměrně 4400 korun za měsíc, letos to je 3400 korun. Vyplývá to z průzkumu společnosti TNS AISA pro GE Money Bank.

Češi nejčastěji nakupují v supermarketech, které v průzkumu preferovalo 45 procent dotázaných. Následují hypermarkety s 27 procenty a malé obchody, ve kterých nakupuje 21 procent respondentů. Průměrný čas, který lidé měsíčně stráví v obchodě, se za poslední dva roky snížil o zhruba 45 minut na pět hodin a 20 minut.

Přes stále větší rozmach platebních karet platí lidé stále nejvíce hotovostí, a to v 87 procentech případů. Platební kartu používá 52 procent respondentů, 14 procent financuje nákupy prostřednictvím kreditní karty.