Když se hovoří o hybridních autech, většina lidí si představí ekologický vůz s malou spotřebou. V dnešní době existuje hned několik druhů hybridních motorů, ale ne všechny slouží k úspoře paliva. Elektromotor totiž může autu přinést i další výhody - třeba lepší akceleraci.
Hybridní elektromobily od roku 1997, kdy Toyota u svého Priusu zavedla do masové výroby, přestaly být pouťovou atrakcí - kolotočem, který na pár okamžiků vzruší, ale praktický význam nemá.
Postupem času je zařazují do svého rejstříku všechny automobilky, přičemž na čele jsou japonští výrobci.
"V současné době je to trend, který je i výrazně podporovaný politiky i vládami, a to jak morálně, tak i finančně. Podíl elektromobilů ve vozových parcích výrazně poroste. Je to alternativní pohon s největším potenciálem," uvedl nedávno v rozhovoru pro HN Martin Jahn, který se od října stane novým šéfem prodeje aut pro firemní klientelu koncernu Volkswagen.
A jaké jsou tedy nejčastější technická řešení hybridů? Podívejte se.
Jak fungují a co umějí hybridy
MILD HYBRIDFULL HYBRIDPLUG-IN HYBRIDELECTRIC HYBRID
MILD HYBRID
Tuto
základní verzi hybridního motoru používá například Mercedes-Benz S 400
Hybrid, který spojuje běžný 3,5litrový benzinový V6 se slabším
elektromotorem a bateriemi s nízkou kapacitou (0,9 Ah). Soustrojí
neumožňuje jízdu jen na elektrický pohon, spalovací agregát musí být
vždy zapnutý. Elektromotor tak pomáhá hlavně udržet v chodu složitější
systémy, když je spuštěný systém start-stop. Díky rychlému nástupu,
který je pro elektromotory typický, také zlepšuje dynamiku vozu.
Baterie se dobíjí rekuperací při brzdění.
FULL HYBRID
Soustrojí
zabudované pod kapotou využívá většinou benzinový motor spojený s
elektromotorem, zapojení naftových pohonných jednotek se zatím v praxi
příliš neuplatňuje. Auto je zpravidla schopno ujet kratší vzdálenost na
elektrický pohon. Tento mechanismus je zatím nejrozšířenější, používá
ho nejen testované BMW, ale také Toyota nejen ve svém voze Prius nebo u
luxusní značky Lexus. Tam pohání modely od kompaktního CT 200h (na
obrázku) po limuzínu LS 600h L.3
PLUG-IN HYBRID
Na
rozdíl od ostatních hybridních pohonů se nemusí spoléhat jen na
dobíjení akumulátorů z motoru nebo brzdění. Systém umožňuje například
Toyotě Prius Plug-in Hybrid využít energii rovnou "ze zásuvky", ať už
jde o domácí stanici nebo veřejný dobíjecí stojan. Ten zpravidla
vyžaduje kratší dobu na nabití, i tak ale vždy jde minimálně o několik
hodin. Plug-in hybridy mají větší kapacitu baterií, tento konkrétní
dokáže ujet pouze na elektrický pohon až 20 kilometrů do rychlosti 100
km/h. Japonská automobilka v současnosti testuje provoz těchto vozů ve
Štrasburku.
ELECTRIC HYBRID
K
primárnímu pohonu u Chevroletu Volt, který se v Evropě bude prodávat
jako Opel Ampera, slouží elektromotor, i když auto má ale v záloze
běžný spalovací agregát. Ten se spustí, pokud je potřeba dobít
akumulátory. Konvenční pohonná jednotka ovšem nepřenáší sílu na kola,
takže může po celou dobu provozu běžet v ideálních otáčkách a mít co
nejlepší spotřebu. Oproti jiným typům elektromobilů se výrazně
prodlužuje dojezd, navíc auto nemusí vézt velké množství akumulátorů.