V pondělí se otevírá dopravní stavba plná unikátů - další část vnějšího pražského okruhu, která propojuje plzeňskou dálnici s brněnskou D1. Desetitisíce aut se konečně dočkají nové čtyřproudé silnice, která by měla odvést velkou část, zejména kamionové, dopravy, za hranice metropole z Jižní spojky.

 "Je malý zázrak, že se otevírají do provozu 3 stavby současně až po dálnici D1," uvedl v ON-LINE rozhovoru se čtenáři serveru iHNed.cz Jiří Landa ze společnosti Cityplan. Podle něj je nyní nejdůležitější pokračovat stavbou 511 - tedy napojením z D1 do Běchovic, tedy směrem k hradecké dálnici. Tím, že město současně zakázalo vjezd kamiónů na část Jižní spojky, tak si především tito řidiči budou hledan nové zkratky, zejména "nezakázané" trasy přes Vesteckou a Kunratickou spojku či kolem Říčan.

"To, že pro směr na D1 bude nový okruh jednoznačným přínosem kalí pouze skutečnost, že bude zpoplatněn na rozdíl od Jižní spojky, takže by někteří v případě neuplatnění zákazu mohli (po zlepšení průjezdnosti) kalkulovat s tím, že po Jižní spojce projedou plynule a levněji. Jediný lék - stavba 511 co nejdříve!" uvedl v rozhovoru Landa.

Až 60 tisíc aut denně

Podle odhadů by novou částí okruhu, jejíž výstavba stála 23 miliard korun, mělo projet až 60 tisíc aut denně.

Mezi dálničními úseky půjde o nejmodernější část, která nemá a nebude mít v Česku obdoby, jak z hlediska stavebních technologií, tak z hlediska vymožeností, které mají usnadnit řidičům dopravu. S jednodenním zpožděním po otevření okruhu se dočká úlevy Jižní spojka. Od úterý již kamiony kvůli vyhlášce pražského magistrátu nebudou moci na tu část této dopravní tepny směrem od D1 k Barrandovskému mostu a ani na něj.

I když všichni řidiči otevření vítají, dopravci protestují proti tomu, že Praha vyhláškou zakázala kamionům a další těžké dopravě vjet na část Jižní spojky a Barrandovský most a nutí je jet po novém vnějším okruhu.

Šlo to vyřešit jinak? Jak velkou úlevu přinese okruh pražské dopravě? Dočká se Praha někdy celého okruhu? Neohrožuje vyhláška jiné komunikace, kam se přesune nápor kamionů?

Na tyto a další otázky odpovídal Jiří Landa ze společnosti CityPlan, kde řídí oblast dopravy a dopravního inženýrství.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Z.Safranek
Dobrý den, Okruh dnes končí na D1 u Říčan, předpokládá se jeho napojení na obchvat Prahy dále směrem na Běchovice? a kdy se počítá s dokončením celého tohoto okruhu. děkuji za informaci.
Samozřejmě pro řádnou funkci okruhu je nezbytné jeho prodloužení o stavbu 511 do Běchovic, řešení severozápadního segmentu mezi R7 a D8 (stavby 518 a 519) a dokončení okruhu stavbou 520 do Satalic. Mezitím bude nutné rekonstruovat stavbu 510, protože nebude vyhovovat dopravnímu zatížení. A kdy to bude? Všechny termíny byly vždy překonány a posunuty!
Jiří Landa
Diviš
Pane experte, co říkáte na tu "prasárnu" se svedením okruhu na Spořilovskou? Není odhadovaných 94 tisíc automobilů/denně přímým ohrožením životů místních obyvatel volajícím po trestním oznámení? Nebo snad mají být rukojmím pražského magistrátu v nátlaku na vládu aby neodkládala dostavbu jihovýchodní části obchvatu?
To, co kritizujete, je zlo vzniklé tím, že nenavazuje stavba 511 do Běchovic. Je však malý zázrak, že se otevírají do provozu 3 stavby současně až po dálnici D1. Původně zvažovaná otevření bez stavby 512 by měla daleko horší dopady a menší využitelnost. Jistě je zásadní prioritou pokračovat v přípravě a výstavbě stavby 511, kde vidím problémy v krácení finančních prostředků a v projednání. Můj osobní názor na omezení průjezdu nákladních vozidel po výstupní Barrandovské a Jižní spojce je odlišný od připravovaného řešení.
Jiří Landa
Martina
Dobrý den, bude sjezd z D1 na okruh od Brna plynulý? Počítá s velkým množstvím kamionů? Mám totiž obavy, že se kolona kamionů, která se snažila odbočit na Jižní spojku, pouze přesune o několik km dál od Prahy. Díky za odpověď, Martina
Je skutečností, že se dnes v oblasti Modletic otevírá provizorní řešení. Zde se budou muset v relativně krátkém průpletu vykřížit všechna vozidla z dálnice od Brna na okruh s vozidly z Říčan do Prahy. Podrobnou simulací jsme ověřovali plynulost definitivního řešení s přebudovaným mostním objektem přes dálnici a dlouhým kolektorovým pásem. Na zkušenost s tímto provizorním řešením jsme sami zvědavi a považujeme ho za jedno z kritických míst tohoto zprovoznění, vyvolané nemožností v daném termínu realizovat definitivní řešení.
Jiří Landa
Honza
Jak je to s kamiony, které potřebují naložit v Modřanech nebo Braníku a potřebují tedy použít Jižní spojku? Sjezd a nájezd v Modřanech není ještě hotov. Je pro tyto kamiony možné použít Jižní spojku a za jakých podmínek? Děkuji
Všechny prováděné analýzy bezpečnosti, plynulosti, rizik a přesunu dopravních zátěží po otevření "Pražského" okruhu (poznámka - název se pořád měnil) byly zadávány Ředitelstvím silnic a dálnic ČR a částečně Prahou 4. Rozhodnutí o striktním zákazu průjezdu vozidel po Barrandovské a Jižní spojce vyšlo z orgánů města Prahy. My jsme již před rokem pro tehdejšího ředitele ŘSD ČR Brunclíka zpracovali určitá varování a upozornili na některá negativa, která jsou nyní hodně diskutována. Jak dalece správní orgány města Prahy tyto problémy domyslely mi není známo. Sjezd a nájezd v Modřanech je na silničním okruhu vybudován ve svém zárodku a realizovaný okruh mu nebrání.
Jiří Landa
Lucie Nováková
Dobrý den, zajímá mne jestli ještě letos bude otevřena vysočanská radiála. Jinak velmi vítám uzavření průjezdu kamionů částí jižní spojky. Nováková
Jako motorista s nelibostí vidím klid na staveništi Vysočanské radiály. Obávám se, že bude až napřesrok. Navíc bude bohužel končit (zatím) na průmyslovém a nikoliv až na městském okruhu. Vaše radost je samozřejmě vyvážena velkou nelibostí jiných.
Jiří Landa
jiří navrátil
Dobrý den , rád bych se zeptal odborníka na dopravu, z které ulice se dostanou nákladáky do Filmových atelierů Barrandov? Z důvodu natáčení a stavby dekorací , je nutno , zavážet techniku a material , nákladnímy auty. V areál atelierů , sídlí mnoho firem, má tam sklady, nebo tam jezdí pro techniku. Co dělat a kudy jet ???? Zatím jsem viděl jen zakryté , ale brzy funkční, zákazové značky z obou stran ulice K Barrandovu. Kudy se tedy dostat na nám. Kříženeckého, kde leží ateliéry? Děkuji za odpověd S pozdravem Jiří Navrátil
Bohužel i zde Vás má odpověď neuspokojí, to se musíte dotazovat orgánů města Prahy. Možná, že to mají domyšleno. V posledním týdnu se i na D1, Spořilovské spojce a Jižní spojce na řadě míst realizovala řada opatření. Je zjevné, že v době navigačních systémů by takovéto zásadní informace měly být dostupné motoristické veřejnosti včas předem, tím spíše, že je veřejně prezentována striktní kontrola dodržování zákazu. My jsme v zájmu plynulého provozu na pražském okruhu analyzovali skutečnost, že v okamžiku, kdy se něco v obou tunelech v kterémkoliv směru stane, doprava se musí pomocí proměnných značek převést zpět na jižní spojku.
Jiří Landa
Jan
Tankujeme pohonné hmoty do našich kamionů u tankovacího automatu v Praze Braníku. Pro naší společnost stejně tak jako pro mnoho jiných společností zahrnutých v tomto tankovacím projektu je to jediné smluvní tankovací místo v Praze. Všechny společnosti zde tankující se finančně podílely na tomto výdejním místě. Bude tedy možné po 20.9.2010 toto tankovací místo, přístupné z Jižní spojky (v Modřanech není z nepochopitelných důvodů sjezd a nájezd na nový obchvat) dále používat, nebo ho musíme "odepsat"? Děkuji za odpověď
Tady Vás musím opět odkázat na domyšlenost zákazu, které je produktem požadavku a rozhodnutí města Prahy.
Jiří Landa
Karel
Nebude uzavreni Jizni spojky pro nakladaky nakonec kontraproduktivni? Zatizi se tim preci velmi vyrazne zacatek D1 a navic podle ohlasu neni doresena dopravni obsluznost velke casti Prahy v okoli Jizni spojky.
Nezakrývám, že vidím více negativ a rizik tohoto kroku, než pozitiv. Skutečností je, že podle průzkumu v místě odbočení rampy z Jižní spojky na D1 od západu jede více nákladních aut dále a méně odbočuje na D1. Tedy "postižených zákazem" bude nad 50 % nákladních nad 12 tun. Část z nich si začne zkracovat cestu po II/101 kolem Říčan,část bude hledat jiné "nezakázané" trasy přes Vesteckou a Kunratickou spojku. To, že pro směr na D1 bude nový okruh jednoznačným přínosem kalí pouze skutečnost, že bude zpoplatněn na rozdíl od Jižní spojky, takže by někteří v případě neuplatnění zákazu mohli (po zlepšení průjezdnosti) kalkulovat s tím, že po Jižní spojce projedou plynule a levněji. Jediný lék - stavba 511 co nejdříve!
Jiří Landa
kubisek
Dobrý den, jsem ze Slaného. Na jaké zvýšení dopravy se máme připravit, až dojde k odklonění kamionů na novou část okruhu a tím pádem spojka I/16 mezi Novou Vsí (D8) a Slaným (R7-D5-R4-D1) se stane velice lákavou alternativou?
Tato trasa je již dnes velmi oblíbenou kamionovou trasou a myslím (bez dívání do matematického modelu) že přitížení nebude významné. Pro odlehčení tohoto kamionového tahu je samozřejmě klíčové zprovoznění staveb 518 a 519, které jsou však vzhledem k přetrvávajícím obstrukcím v nedohlednu.
Jiří Landa
Sedláček
Údajně má být na Jižní spojce jeden pruh vyhrazen autobusům. Jestli je to pravda, pak se vlastně na Jižní spojce nic nezmění. Vlastně ano, a to k horšímu, poněvadž se dosud mohlo osobní auto zařadit i mezi kamiony, což by vlastně už nadále možné být nemělo.
Ano, uvažuje se o tom, ale celá signalizace před Barrandovským mostem, která zablokovala jeden směr Jižní spojky, byla zdůvodněna nutností dostat autobusy z Bráníka a Modřan na Barrandovský most a Smíchov. Samozřejmě se mezera po dopravě převedené na Pražský okruh rychle zaplní osobními vozidly, která se dosud směru Spořilov - Barrandov vyhýbala uliční sítí nebo přes Nuselský most.
Jiří Landa
Marek
Jak je možné, že severní okruh púřes Suchdol stále není a suchdolští vždy uspějí u soudu ap? To město/stát neumí udělat stavební řízení nebo ta varianta je fakt špatně a jiná by byla lepší? a nebyla by lepší nakonec přec jen tu severnější varianta, když tady to je ještě snad na deset let? a z vašho hlediska - je fakt ta suchdolská varianta nejlepší?
Ta stopa Suchdolem (dnes zcela v tunelu) se datuje a chrání již z meziválečného období. Alternativní takzvaná Roztocká varianta byla opuštěna a následně velmi rychle zastavěna. Další severnější varianty nemají oporu v žádné územně plánovací dokumentaci a vyvolávají odpor obcí, které sní nikdy nepočítaly. Navíc, městský a Pražský okruh jsou spojité nádoby a pokud by měl být Pražský severněji, musel by být městský širší a to už není, nebo kapacitní most mezi Suchdolem a Bohnicemi. Čistě dálkové dopravě by to bylo jedno, ale té je na okruhu tak třetina.
Jiří Landa
Petr
Dobrý den, mám prostý dotaz. Zděsil jsem se, když jsem zjistil, že nová část okruhu má pouze 2 pruhy. Skutečně si myslíte, že se jedná o optimální řešení? Domnívám se, že to v nejlepším případě až v budoucnosti, závání těžkým průšvihem. Díky
Bohužel se okruh začal projektovat a povolovat tak dávno, že byly kostky vrženy na 2 x 2 pruhy. Naše firma asi před 2-3 léty aktualizovala dopravní prognózy a podle dynamického vývoje apelovala na řešení převážně 2 x 3 pruhy, tak jak je na stavbě 516 a 517. Ředitelství silnic a dálnic je si již této skutečnosti vědomo a podrobný materiál mají k dispozici. Připravované stavby budou (doufám) přihlížet přiměřeně aktualizovaným prognózám a nebudou omezovány nějakým politickým nebo projednávacím omezením.
Jiří Landa
kuny
Dobrý den, nový úsek je parádní, byl jsem na dni otevřených dveří (a zklamaný jsem nebyl). Myslím si ovšem, že zákaz vjezdu tranzitní kamionové dopravě na jižní spojku (resp. jednu její část) je nesmysl v okamžiku, kdy není hotova část okruhu spojující D11 s D1. Zajímalo by mě tedy spíše v jaké fázi je příprava této stavby (jsou-li problémy s výkupy, či ekology apod.). Děkuji.
Nejen že je řada problémů s projednáním, ale jsou i výrazně limitované prostředky na přípravu. Věřím, že je to neudržitelné a že se to změní co nejrychleji!
Jiří Landa
Honza
Dobrý den, zákaz vjezdu kamionů nad 12t od Spořilova po Slivenec považuji za naprosto správný. Těžké kamiony přece do města nepatří! Například v Německu by se o tom nevedla vůbec žádná diskuse! Za problém považuji absenci protihlukových stěn na Spořilově. Proč nebyly vybudovány před otevřením Pražského okruhu? Nicméně na mnoha místech na Barrandově nebo Slivenci chybí jakékoliv protihlukové opatření - stěny nebo snížen rychlosti na 50 km/h dodnes.
Samozřejmě platí snaha vymýstit těžkou dopravu mimo město. Ale dnes čelíme důsledkům polotovaru, dokončený okruh tyto neduhy nebude muset řešit. Jiná otázka je, že město s 1,2 mil. obyvatel a s nejvyšší ekonomickou výkonností v republice generuje velký objem nákladní dopravy samo, které dovnitř nikdo lehkými nákladními auty nenavozí. Protihlukové zdi se myslím budují obecně ve velkém rozsahu, někdy i přehnaně, dal bych přednost otázkám bezpečnosti.
Jiří Landa
Adam
Dobrý den, obávám se toho že kamiony budou z části ignorovat trasu od JS po D1 na okruh, resp. z okruhu zpět po D1 na JS a budou hledat náhradní trasy, čímž zablokují místní komunikace. Ušetří km i mýto. Jakou možnost mají obce se tomuto trendu bránit? Děkuji předem.
Aktivní obrana je nabídnout jim jednoznačně atraktivní trasu, pasivní je jim stále postupně něco zakazovat a udělovat výjimky.
Jiří Landa
corvus
Dobrý den, firma, které jste ředitelem je poměrně erudovaná v oblasti simulací dopravních zátěží. Soudím tedy, že jste správnou osobou pro následující dotazy: 1)Jaký je tedy váš osobní názor na úpravy v oblasti Spořilova (nucený zákaz vjezdu pro kaminy na JS) a jak velké je riziko kongescí a vliv na bezpečnost dopravy v této oblasti. 2)Pokles dopravy na Jižní spojce podle simulací se mi nezdá až tak výrazný aby bylo možné jeden jízdní pruh vyhradit jako BUSpruh pro linku JM - Smíchov. Co by takovéto zúžení Jižní spojky provedlo s plynulostí provozu?
Bohužel již nestihnu odpovědět, podrobné analýzy máme a jsme skutečně zvědavi, jak se naše prognózy potvrdí v příští měsící až si to sedne.
Jiří Landa
klappa
Jaký je Váš názor na dnešní řešení MUK Modletice ve směru Brno-Praha - vedení 2 pruhy směr Praha, kdy jsou neustále kolony až 10 km. Je toto řešení akceptovatelné na další rok, dva?
Pokud vím kolony tam byly hlavně kvůli stavební činnosti křižovatky a kvůli ukládání kabelů do středního pásu. Po dokončení kolektorů by mělo být vše v pořádku.
Jiří Landa
eman
Dobrý den, po přečtení nadpisu článku jsem se zhrozil, že bude zase odpovídat soudruh Huml. Jiného "dopravního experta" v republice totiž neznám. Nevíte tedy jaký pohled na to má Váš kolega? Přeji hezký den. :-)
S panem Humlem se osobně znám a jsem rád, když má ministr poradcem alespoň dopraváka každým coulem. Každý jsme z jiného hnízda.
Jiří Landa
Honza H
Dobrý den, rád bych se zeptal: Kdy bude zprovozněn sjezd do Modřan?
To nevím, my jsme proto dělali nějaké kapacitní a bezpečnostní analýzy, takže to záleží na projednatelnosti a penězích. Investorem je OMI - Praha.
Jiří Landa
pulec
Dobry den, rad bych Vas zeptal, jaka bude situace na stavajicim sjezdu na Ricany a ricanske ulici. Myslite si, ze kamiony jedouci na Hradec Kralove budou jezdit po spořilovské nebo si budou zkracovat cestu už ted po tak přeplněné Říčany. Lze tomu nějak zamezit? Děkuji
Obavy máme stejné, ale na Hradec je to velmi nevalná trasa, takže spíše jen kamiony jedoucí na Úvaly a Kolín. Lék je jen jeden - stavba 511. Nějaká opatření na zlepšení křižovatek a bezpečnosti se připravují.
Jiří Landa
Vratislav Filler
Dobrý den, Jaké předpokládáte v souvislosti s otevřením této části okruhu uvolnění na severojižní magistrále? Bude to mít vliv i na dopravu jinde v centru? Nestane se cesta do centra po mírném uvolnění na Jižní Spojce a magistrále lákavější a nepřivede tak v důsledku do města více cílové dopravy?
Teď z hlavy neodpovím, ale určitě pozitivní. Cílová doprava podle mne nenaroste, ta je spíše limitována možností parkování.
Jiří Landa