V pondělí se otevírá dopravní stavba plná unikátů - další část vnějšího pražského okruhu, která propojuje plzeňskou dálnici s brněnskou D1. Desetitisíce aut se konečně dočkají nové čtyřproudé silnice, která by měla odvést velkou část, zejména kamionové, dopravy, za hranice metropole z Jižní spojky.
"Je malý zázrak, že se otevírají do provozu 3 stavby současně až po dálnici D1," uvedl v ON-LINE rozhovoru se čtenáři serveru iHNed.cz Jiří Landa ze společnosti Cityplan. Podle něj je nyní nejdůležitější pokračovat stavbou 511 - tedy napojením z D1 do Běchovic, tedy směrem k hradecké dálnici. Tím, že město současně zakázalo vjezd kamiónů na část Jižní spojky, tak si především tito řidiči budou hledan nové zkratky, zejména "nezakázané" trasy přes Vesteckou a Kunratickou spojku či kolem Říčan.
"To, že pro směr na D1 bude nový okruh jednoznačným přínosem kalí pouze skutečnost, že bude zpoplatněn na rozdíl od Jižní spojky, takže by někteří v případě neuplatnění zákazu mohli (po zlepšení průjezdnosti) kalkulovat s tím, že po Jižní spojce projedou plynule a levněji. Jediný lék - stavba 511 co nejdříve!" uvedl v rozhovoru Landa.
Až 60 tisíc aut denně
Podle odhadů by novou částí okruhu, jejíž výstavba stála 23 miliard korun, mělo projet až 60 tisíc aut denně.
Mezi dálničními úseky půjde o nejmodernější část, která nemá a nebude mít v Česku obdoby, jak z hlediska stavebních technologií, tak z hlediska vymožeností, které mají usnadnit řidičům dopravu. S jednodenním zpožděním po otevření okruhu se dočká úlevy Jižní spojka. Od úterý již kamiony kvůli vyhlášce pražského magistrátu nebudou moci na tu část této dopravní tepny směrem od D1 k Barrandovskému mostu a ani na něj.
I když všichni řidiči otevření vítají, dopravci protestují proti tomu, že Praha vyhláškou zakázala kamionům a další těžké dopravě vjet na část Jižní spojky a Barrandovský most a nutí je jet po novém vnějším okruhu.
Šlo to vyřešit jinak? Jak velkou úlevu přinese okruh pražské dopravě? Dočká se Praha někdy celého okruhu? Neohrožuje vyhláška jiné komunikace, kam se přesune nápor kamionů?
Na tyto a další otázky odpovídal Jiří Landa ze společnosti CityPlan, kde řídí oblast dopravy a dopravního inženýrství.
Online rozhovor
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist