Prezident Václav Klaus v pondělí v 09:15 uvedl oficiálně do provozu novou jihozápadní část pražského okruhu mezi plzeňskou dálnicí D5 a brněnskou D1. Úsek je dlouhý 23 kilometrů, jeho výstavba vyšla stát na více než 18 miliard korun.

Nová část okruhu definitivně propojuje dálniční tahy ze západu na východ republiky.

"Všichni jsme tuto stavbu potřebovali. Je dobře, že je dokončená, že ji pan ministr (dopravy Vít Bárta) nestačil zarazit, stihlo se to tak tak," uvedl Klaus v narážce na Bártovy snahy snížit ceny dálnic. Podle prezidenta je dobře, že se nyní bude brát větší ohled na náklady. Klaus jako jediný z řečníků poděkoval lidem, kteří dálnici budovali.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) po ranní oficiální slavnosti v pondělí krátce po poledni otevřelo novou jihozápadní část pražského okruhu běžnému provozu. Řidiči mohou zatím na okruh najíždět z dálnic D5 a D1, následně se otevřou i další nájezdy. Podle Martiny Vápeníkové z ŘSD provoz na okruhu rychle rostl.

Dálniční známky třeba

"Dálniční známky budou povinné a mýtné se bude platit již ode dneška," řekl poté Bárta v rozhovoru pro ČTK s tím, že nová část pražského okruhu je jednoznačně součástí dálniční sítě v České republice. Zpoplatnění úseku mýtným následně potvrdil i šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Gustav Slamečka.

Bárta musel řešit, zda otevření povolit

Prezidentův předřečník Bárta optimismem nesršel. Připomněl, že v posledních hodinách musel řešit, zda otevření stavby vůbec povolit. V mostech se totiž objevily netěsnící spáry. Po poradě s odborníky nakonec dal s otevřením souhlas, ministerstvo dopravy ale nyní čeká na kontrolní zprávu, na které pracuje technická univerzita v Innsbrucku. Bárta má podle svých slov problém i s cenou. "Říkám si, jestli ta částka je přiměřená," uvedl. Připomněl, že stejný úsek dálnice D8 stojí 6,5 miliardy korun.

Pražský primátor Pavel Bém si novou dálnici pochvaloval. "Praha dostává nádherný dárek, bude průjezdnější a objezdnější," řekl Bém. Nový okruh by mělo podle údajů Ředitelství silnic a dálnic denně využít až 70.000 řidičů, což výrazně uleví Jižní spojce a Barrandovskému mostu, kde za den projede zhruba 100.000 aut. Z části Jižní spojky by měla zcela zmizet těžká nákladní doprava.

Největší silniční stavba v Česku

Novostavba za 18,3 miliardy korun vede mezi Modleticemi u D1 a Slivencem, navazující sedmikilometrový úsek z 80. let do Třebonic Ředitelství silnic a dálnic kompletně zrekonstruovalo. Vznikl tak ucelený úsek okruhu, který propojuje chomutovskou rychlostní silnici R7, karlovarskou R6, plzeňskou dálnici D5, výpadovku na Písek a brněnskou D1. Nová dálnice se pyšní označením největší silniční stavba v České republice. Její součástí je například 2,5 kilometru dlouhá mostní estakáda přes řeky Berounku a Vltavu, dva téměř dvoukilometrové tunely Cholupice a Lochkov nebo dvě velké mimoúrovňové křižovatky. Části jednoho z mostů jsou podle znaleckých posudků narušeny. Jeden z posudků to považuje za závažný problém, podle ministerstva dopravy to ale provoz na mostu neohrozí.

Jihozápadní úsek je na dlouhou dobu poslední otevíraný úsek velkého okruhu kolem Prahy. Kvůli nedostatku peněz a průtahům v územních řízeních nemohou řidiči v dohledné době počítat s pokračování okruhu do Běchovic ani s dokončením severní části u Suchdola. Celková délka okruhu má být 83 kilometrů, nyní je hotovo 40 kilometrů.

 

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist