Silniční dopravci žádají kvůli chystanému zvýšení mýtných sazeb množstevní slevy na mýtném, snížení sazeb pro nejekologičtější vozidla a přímé dotace od státu. Svůj návrh v pátek dopravci sdružení v profesní organizaci Česmad Bohemia předložili ministerstvu dopravy.

Plánované zdražení mýtného mají nicméně navržená opatření podnikatelům nahradit jen částečně, uvedl po jednání na ministerstvu dopravy řekl mluvčí Česmadu Bohemia Martin Felix.

Ministerstvo dopravy už oznámilo, že od příštího roku se zvýší mýtné sazby o čtvrtinu, průměr u kamionů by tak měl činit zhruba pět korun za kilometr. "Dnes se uskutečnilo první setkání, seznámili jsme se s návrhy dopravců a za týden se obě strany znovu sejdou," komentoval jednání Jakub Ptačinský z tiskového oddělení MD.

Podle Felixe úředníci jejich návrhy prostudují a posoudí do příštího pátku.

Množstevní sleva či sleva pro ekologocké vozy

Slevy na mýtném by podle představ dopravců dostávaly kamiony po ujetí určitého počtu kilometrů měsíčně, snížení sazeb by se zase mělo týkat vozidel, které splňují ekologickou normu Euro 5. Přímé dotace žádají dopravci od roku 2012, byly by to například příspěvky na školení řidičů.

Dopravci také navrhují změnu legislativy, která by měla zlepšit fungování mýtného systému. Generální tajemník sdružení Martin Špryňar nedávno kritizoval společnost Kapsch, která v Česku mýtný systém provozuje, za údajné nedostatky systému.

Proti tomu se ohradil ředitel Kapsche Karel Feix. "Konsorcium Kapsch dodalo českému státu elektronický mýtný systém přesně podle jeho požadavků a znění platné legislativy, tedy moderní, otevřený a spolehlivý. Samozřejmě se během více než tříletého úspěšného fungování systému ukázalo, že je možné pro zlepšení uživatelského komfortu provést některá doplnění funkcionalit mýta," uvedl Feix. Doplnění systému však podle něj musí předcházet změna legislativy.

Ekologové pro dopravce

Dopravců, kteří proti zvyšování mýtného protestují, se v pátek paradoxně zastaly ekologické organizace sdružené v Dopravní federaci.

Ekologové ale nesouhlasí s růstem sazeb z odlišných důvodů: podle nich budou kamiony po zdražení ve větší míře objíždět zpoplatněné úseky skrze obce, zvýšení sazeb by tak mělo předcházet rozšíření mýtného systému i na silnice nižších tříd.