Rok |
Počet aut |
2010 (do září) |
125 753 |
2009 |
161 659 |
2008 |
143 661 |
2007 |
132 542 |
2006 |
123 987 |
2005 |
127 376 |
2004 |
125 768 |
Český automoblový trh se pomalu dostává z krizového období, kdy Češi šetřili a nekupovali nová auta. Pokud se totiž rozhodli do nákupu vozu investovat, pak dali spíše přednost ojetinám.
Podle nejnovějších údajů za třičtvrtě roku prodej nových osobních a lehkých užitkových aut v Česku do září vzrostl o 0,4 procenta na 134.068 vozů. Lépe si vedla kategorie samotných osobních aut, kde prodej stoupl o 6,8 procenta na 125.753 vozů. Na středeční tiskové konferenci to oznámil Svaz dovozců automobilů.
Oproti tomu kategorie lehkých užitkových automobilů zaznamenala propad o 47,5 procenta na 8315 prodaných aut, což bylo způsobeno přesunem části registrovaných aut mezi osobní vozy kvůli loňské změně zákona o dani z přidané hodnoty (DPH). Díky novele lze od loňského dubna odečíst DPH i při nákupu osobních aut pro firmy.
To byl i hlavní důvod pro výtazný nárůst osobních vozů v loňském roce, kdy ale lehké užitkové vozy zaznamenaly ještě výraznější propad.
„Výsledky registrací automobilů potvrzují trend mírného oživování ekonomiky a opatrného optimismu zákazníků. Jejich nákupní apetit se snaží podpořit i prodejci nejrůznějšími slevovými a marketingovými akcemi. Díky nim se již stává trendem, že za stejnou cenu než před rokem či dvěma má dnes zákazník i o třídu vyšší automobil," řekl Jiří Zouhar, vedoucí Automobilové expertní skupiny PricewaterhouseCoopers.
Nejoblíbenější je Octavia
Nejprodávanější značkou osobních vozů je Škoda s 39.591 prodanými auty. Následuje Ford s 10.932 vozy a Volkswagen, který prodal 10.004 aut. Nejoblíbenějším modelem je Škoda Octavia s 19.278 vozy, následuje Fabia (11.723) a Kia Cee´d (3259).
Nejlépe se prodávaly malé vozy, které měly podíl téměř 27 procent. Podíl malých a mini vozů ale proti loňsku klesl skoro o osm procentních bodů. Následují auta střední třídy s 20,5 procenta a nižší střední s téměř 19 procenty. Zhruba třetinu trhu tvořilo provedení kombi, hatchbacky a liftbacky mají podíl 26 procent.
V kategorii lehkých užitkových aut vede Ford se 1440 prodanými auty, druhý skončil Renault s 1081 vozy a třetí Fiat s odbytem 941 aut.
"Dobrou zprávou je i nárůst registrací nákladních vozidel, které se v září meziročně zvýšily o polovinu. Samotný počet je však výrazně nižší než předkrizové výsledky roku 2008,“ doplnil Zouhar
Propad prodeje nákladních aut ze začátku roku se téměř zastavil. Od ledna do září se prodalo 3611 vozů, což je o čtyři auta méně než loni. V samotném září stoupl prodej o polovinu. Nejvíce prodal DAF, Mercedes Benz a MAN. Poptávka po autobusech od ledna do konce září klesla o 11,5 procenta na 461 vozidel.
Odbyt motocyklů se za devět letošních měsíců snížil o 5,9 procenta na 16.698 strojů. Nejprodávanější byla značka Rhon (2167), následuje Honda (914) a Yamaha (619).
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist