Společnost RegioJet ze skupiny Student Agency chce převzít spolu s provozem na ohrožených regionálních tratích i správu a údržbu kolejí. V diskusním pořadu České televize Otázky Václava Moravce to uvedl majitel firmy Radim Jančura. Firma by podle něho získala zároveň vlaky Českých drah, což v témže pořadu připustil generální ředitel ČD Petr Žaluda.

"Udržovali bychom si tratě sami, takže stát by ušetřil," uvedl Jančura. RegioJet prý má zájem o všechny ohrožené tratě, konkrétní jednání zatím vede s Karlovarským krajem. "Tam jsme měli pocit, že se jim naše nabídka líbí," řekl podnikatel. Tvrdí, že společnost je ochotna jednat o převzetí tratí se všemi kraji, ale nikde se zatím nedohodla.

Žaluda naopak odmítl, že by se České dráhy podílely na záchraně tratí jejich převzetím od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Právě SŽDC ve snaze ušetřit za údržbu přišla s nápadem zrušit některé koleje . "České dráhy určitě nechtějí provozovat tratě," řekl ředitel a dodal, že podnik má ale zájem na zachování provozu na všech krajských železnicích.

Pokud by kraje a SŽDC přistoupily na Jančurovu nabídku, hodlá podnikatel koupit nebo najmout motorové vlaky Českých drah, které nyní jezdí na ohrožených tratích. "My jsme o případném pronájmu nebo prodeji vozů ochotni diskutovat," řekl Žaluda.

Ve hře je zánik některých regionálních tratí

Na seznamu tratí SŽDC, kde by od prosince přestaly jezdit osobní vlaky, je zhruba 25 položek. Pokud si kraje dopravu skutečně neobjednají, pošle správa železnic tratě do správního řízení, v němž se rozhodne o jejich fyzickém zániku. Jak ale dnes uvedl Žaluda, tvorba nového jízdního řádu ještě není ukončena, dráhy s provozem na ohrožených tratích zatím počítají.

Zatímco některé lokální tratě čeká příští rok útlum provozu, na nejlukrativnějším dálkovém spojení z Prahy do Ostravy se zvýší konkurence. RegioJet chystá nejpozději do konce června zavést devět párů vlaků, které mají odlákat část zákazníků ČD. "Myslím, že cestujících je tu dost pro oba, ale rádi vám necháme ty režijkáře," rýpl si do Žaludy Jančura.

Žaluda připustil, že České dráhy mohou s nástupem RegioJetu přijít o část cestujících, nepůjde prý ovšem o "žádná dramatická čísla". Možný úbytek odhadl na řády procent.

RegioJet bude své vlaky na rozdíl od ČD provozovat bez státních dotací, přesto podle Jančury počítá se ziskem. Odhaduje, že vlaky musejí být minimálně z 60 procent plné, aby se firma dostala alespoň na nulu. Firma chce současně dosáhnout toho, aby stát přestal přispívat Českým drahám na vlaky vyšší kvality – EuroCity a InterCity. "Stát by tak ušetřil 370 milionů korun ročně," uvedl Jančura.

Stát a kraje letos zaplatí Českým drahám jako úhradu takzvané prokazatelné ztráty u objednaných vlaků zhruba 12 miliard korun. Podle Žaludy budou muset dráhy příští rok výrazně šetřit, neboť nedojde k inflačnímu navýšení částky. Vedení ČD chce proto pro příští rok vyjednat s odbory snížení mezd o desetinu.