Sedm tuzemských regionálních železničních tratí možná zanikne, ministerstvo dopravy je poslalo do správního řízení o zrušení. Celkem se počet tratí navržených na zrušení může zvýšit až na 13. Vyplývá to z dokumentů, které má ČTK k dispozici. Kritici tohoto záměru označili jeho načasování na období kolem komunálních voleb za úmyslné a nešťastné.
Podle náměstka ministra dopravy Iva Tomana seznamy vzešly z jednání zástupců ministerstva, Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a krajů. SŽDC si prý od zrušení tratí slibuje roční úsporu na údržbě zhruba 60 milionů korun. Kritici ovšem oponují, že SŽDC objednává údržbu dráže, než by to udělal soukromník, a kvalita přitom stejně pokulhává.
"Existují nákladní dopravci, kteří by po jen částečných úpravách začali trať využívat mnohem více a mohli by její hospodaření posunout do úplně jiných čísel," řekl ČTK Karel Mikolášek, který koordinuje víkendovou dopravu na trati z Lovosic do Mostu. Na mysli měl zřejmě společnost Unipetrol, která trať příležitostně využívá, přestože na ní musí její vlaky každých pár kilometrů zvolnit skoro do kroku kvůli neprosekaným přejezdům.
Mikolášek navíc viní SŽDC, že dodala ministerstvu o trati Lovosice - Most chybné podklady o skoro nulových tržbách, přestože obce objednávají víkendové turistické vlaky.
Počet tratí určených ke zrušení může růst. V pátek čítal seznam na internetové úřední desce ministerstva jen pět položek, dnes ráno přibyly další dvě. Jak zjistila ČTK, paralelní správní řízení vede Drážní úřad, na jehož seznamu je 13 tratí včetně sedmi z ministerského řízení. Na Drážním úřadu ale nejde o fyzickou likvidaci, nýbrž o zrušení veřejné železniční dopravy na trati.
Zastavení veřejné dopravy znamená, že SŽDC nemusí provádět nákladnou údržbu. Když například vezme povodeň most, na trati s veřejnou dopravou ho musí obnovit, i kdyby po něm jezdil jeden motorák týdně. Pokud se veřejná doprava zastaví, fyzická likvidace nebo zkrácení tratě už může být jen formalitou.
Veřejná doprava se má zastavit i na trati z Děčína do Oldřichova u Duchcova, na níž objednává víkendové vlaky svazek obcí. Jednoho z jeho představitelů, končícího starostu Telnice Jaroslava Doubravu, rozhořčilo nejen samotné řízení, ale i jeho načasování. "V načasování je jednoznačný úmysl, protože během 14 dnů po volbách se jim z obcí nikdo nemůže vyjádřit," řekl Doubrava. O zahájení řízení se prý dozvěděl teprve při rozhovoru pro ČTK.
Trať ve správním řízení MD o likvidaci | Trať ve správním řízení DÚ o zastavení dopravy | Kraj |
Čejč - Uhřice u Kyjova | Čejč - Uhřice u Kyjova | Jihomoravský |
Hrušovany nad Jevišovkou - Hevlín | Hrušovany nad Jevišovkou - Hevlín | Jihomoravský |
Bruntál - Malá Morávka | Bruntál - Malá Morávka | Moravskoslezský |
Královec - Žacléř | Královec - Žacléř | Královéhradecký |
Broumov - Otovice zastávka | Královéhradecký | |
Aš - Aš státní hranic | Aš - Aš státní hranice | Karlovarský |
Loket předměstí - Krásný Jez | Karlovarský | |
Obrnice - Čížkovice | Obrnice - Čížkovice | Ústecký |
Libochovice - Račiněves | Libochovice - Račiněves | Ústecký |
Kralovice - Mladotice | Plzeňský | |
Čelákovice - Mochov | Středočeský | |
Hněvčeves - Smiřice | Královéhradecký | |
Děčín hl. nádraží západ - Teplice lesní brána | Ústecký |
Zdroj: ministerstvo dopravy, Drážní úřad
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist