Nejvíce inzerující politickou stranou byla letos sociální demokracie. Od ledna do září vložila do reklamy podle tabulkových cen přes 512 milionů korun. Druhá ODS investovala do reklamy zhruba 345 milionů korun. Celkem vložily politické strany do inzerce v tisku, ve venkovní reklamě a na internetu 1,156 miliardy korun.

Vyplývá to z monitoringu reklamních investic, pořízeného společností Admosphere. Firma upozorňuje, že je porovnání tabulkových cen pouze orientační a skutečné výdaje se mohou lišit.

Podle květnového odhadu agentury Kantar Media vložila ČSSD do kampaně od ledna do dubna, tedy před květnovými sněmovními volbami, přes 200 milionů korun v tabulkových cenách.

Třetí nejvíce inzerující stranou byly podle monitoringu Věci veřejné. Proinzerovaná částka u nich činila 113 milionů korun. U TOP 09 to bylo téměř 74 milionů korun. Na pátém místě se s investicemi do reklamy umístila Strana práv občanů – Zemanovci. Ta inzerovala za více než 50 milionů. Oproti tomu komunisté vložili do inzerce pouze 10,2 milionu korun.

ČSSD v červnu navrhla zavedení limitu na volební kampaň, například na úrovni sto milionů korun.

Při svých reklamních aktivitách strany nejvíce využívaly inzerci v denících a časopisech. Do ní vložily částku 849 035 252 korun. Investice politických stran do venkovní reklamy, tedy billboardů a plakátů, činily 307 427 330. Internet byl mezi výdaji na reklamu spíše Popelkou, podle monitoringu internetu, pořizovaného Sdružením pro internetovou reklamu (SPIR) a agenturou Mediaresearch, kterou Admosphere při pořizování dat využila, do něj strany investovaly jenom 73 855 550 Kč.

Reálné ceny mohou být poloviční

Zmiňované částky jsou ovšem podle společnosti Admosphere pouze orientační. Počítají totiž s hrubými ceníkovými cenami. "Započítávají se pouze ty přirážky a slevy, které definují jednotlivé ceníky médií a které lze jednoznačně určit," uvedl obchodní ředitel společnosti Admosphere Tomáš Hynčica.

Například u tisku je to příplatek za umístění či za barevnost. Nezapočítávají se množstevní slevy, slevy za opakování ani žádné další ceníkové redukce, jako jsou například kombinační a síťové ceny.

Expertní odhady uvádějí, že se skutečné prodejní ceny mediálního prostoru pohybují zhruba na úrovni 50 procent cen ceníkových. Jde ovšem o zobecnění. Výše slev může být různá v závislosti na konkrétním médiu a konkrétním klientovi.

Deset stran s největšími výdaji na reklamu (leden–září 2010)

 

Strana Částka (v Kč)
Česká strana sociálně demokratická 512 215 877
Občanská demokratická strana 344 432 280
Věci veřejné 113 428 126
TOP 09 73 820 866
Strana Práv Občanů ZEMANOVCI 50 204 151
Suverenita – blok Jany Bobošíkové, strana zdravého rozumu 19 653 947
Komunistická strana Čech a Moravy 10 242 481
Strana zelených 9 399 631
Křesťanská a demokratická unie – Československá strana lidová 8 102 489
Strana svobodných občanů 3 402 587
Celkem 1 156 462 582

Pozn.: Výdaje jsou určeny podle ceníkových cen. Ty se od skutečně dojednaných mohou lišit.

Zdroj: Admosphere, s. r. o. (monitoring INTERNETU zdroj: SPIR-MEDIARESEARCH, a. s.)

 

Rozložení investic do reklamy (leden–září 2010)

Mediatyp Částka (v Kč)
tisk 849 035 252
OOH (venkovní reklama) 307 427 330
internet 73 855 550

Zdroj: Admosphere, s. r. o. (monitoring INTERNETU zdroj: SPIR-MEDIARESEARCH, a. s.)