Nejvíce inzerující politickou stranou byla letos sociální demokracie. Od ledna do září vložila do reklamy podle tabulkových cen přes 512 milionů korun. Druhá ODS investovala do reklamy zhruba 345 milionů korun. Celkem vložily politické strany do inzerce v tisku, ve venkovní reklamě a na internetu 1,156 miliardy korun.
Vyplývá to z monitoringu reklamních investic, pořízeného společností Admosphere. Firma upozorňuje, že je porovnání tabulkových cen pouze orientační a skutečné výdaje se mohou lišit.
Podle květnového odhadu agentury Kantar Media vložila ČSSD do kampaně od ledna do dubna, tedy před květnovými sněmovními volbami, přes 200 milionů korun v tabulkových cenách.
Třetí nejvíce inzerující stranou byly podle monitoringu Věci veřejné. Proinzerovaná částka u nich činila 113 milionů korun. U TOP 09 to bylo téměř 74 milionů korun. Na pátém místě se s investicemi do reklamy umístila Strana práv občanů – Zemanovci. Ta inzerovala za více než 50 milionů. Oproti tomu komunisté vložili do inzerce pouze 10,2 milionu korun.
ČSSD v červnu navrhla zavedení limitu na volební kampaň, například na úrovni sto milionů korun.
Při svých reklamních aktivitách strany nejvíce využívaly inzerci v denících a časopisech. Do ní vložily částku 849 035 252 korun. Investice politických stran do venkovní reklamy, tedy billboardů a plakátů, činily 307 427 330. Internet byl mezi výdaji na reklamu spíše Popelkou, podle monitoringu internetu, pořizovaného Sdružením pro internetovou reklamu (SPIR) a agenturou Mediaresearch, kterou Admosphere při pořizování dat využila, do něj strany investovaly jenom 73 855 550 Kč.
Reálné ceny mohou být poloviční
Zmiňované částky jsou ovšem podle společnosti Admosphere pouze orientační. Počítají totiž s hrubými ceníkovými cenami. "Započítávají se pouze ty přirážky a slevy, které definují jednotlivé ceníky médií a které lze jednoznačně určit," uvedl obchodní ředitel společnosti Admosphere Tomáš Hynčica.
Například u tisku je to příplatek za umístění či za barevnost. Nezapočítávají se množstevní slevy, slevy za opakování ani žádné další ceníkové redukce, jako jsou například kombinační a síťové ceny.
Expertní odhady uvádějí, že se skutečné prodejní ceny mediálního prostoru pohybují zhruba na úrovni 50 procent cen ceníkových. Jde ovšem o zobecnění. Výše slev může být různá v závislosti na konkrétním médiu a konkrétním klientovi.
Deset stran s největšími výdaji na reklamu (leden–září 2010)
Strana | Částka (v Kč) |
Česká strana sociálně demokratická | 512 215 877 |
Občanská demokratická strana | 344 432 280 |
Věci veřejné | 113 428 126 |
TOP 09 | 73 820 866 |
Strana Práv Občanů ZEMANOVCI | 50 204 151 |
Suverenita – blok Jany Bobošíkové, strana zdravého rozumu | 19 653 947 |
Komunistická strana Čech a Moravy | 10 242 481 |
Strana zelených | 9 399 631 |
Křesťanská a demokratická unie – Československá strana lidová | 8 102 489 |
Strana svobodných občanů | 3 402 587 |
Celkem | 1 156 462 582 |
Pozn.: Výdaje jsou určeny podle ceníkových cen. Ty se od skutečně dojednaných mohou lišit.
Zdroj: Admosphere, s. r. o. (monitoring INTERNETU zdroj: SPIR-MEDIARESEARCH, a. s.)
Rozložení investic do reklamy (leden–září 2010)
Mediatyp | Částka (v Kč) |
tisk | 849 035 252 |
OOH (venkovní reklama) | 307 427 330 |
internet | 73 855 550 |
Zdroj: Admosphere, s. r. o. (monitoring INTERNETU zdroj: SPIR-MEDIARESEARCH, a. s.)
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist