Pod vedením ministra dopravy Víta Bárty se mohou uskutečnit největší změny v uspořádání české železnice za poslední léta. Pro ČTK ministr připustil opětovné propojení Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a Českých drah do jednoho holdingu, nákladní dopravce ČD Cargo by zase měl expandovat do zahraničí, především na východ.
"Je to tak, určitě tu myšlenku máme a zabýváme se jí," řekl Bárta na dotaz k možnému propojení ČD a SŽDC. Obě firmy vznikly v roce 2003 rozdělením tehdejší státní organizace České dráhy.
Znovuspojení by však podle Bárty nebylo úplné. Správa železnic by se rozdělila na dvě části. Menší z nich, která vlastní a buduje koleje, by se mohla sloučit s Ředitelstvím silnic a dálnic, jež má tytéž úkoly v silniční výstavbě.
Spor kolem Deutsche Bahn
"Logika je pořád stejná, chceme snížit počet organizací, které máme pod ministerstvem dopravy," uvedl Bárta.
Druhá, větší část SŽDC, která se stará o provoz na tratích, by se mohla stát dcerou nebo divizí ČD. Podobný model funguje například u německých Deutsche Bahn. Jejich působností a vztahy ke konkurenci se ovšem aktuálně zabývá Evropská komise, výsledek sporu bude podle Bárty směrodatný i pro Českou republiku.
Jak uvedl ministr, vše je zatím ve stadiu úvah. Jediným závazným rozhodnutím je převedení zhruba deseti tisíc zaměstnanců zajišťujících provoz na dráze z Českých drah na SŽDC. Jde o takzvanou živou dopravní cestu, kam patří například výpravčí, signalisté nebo závoráři.
Expanze ČD Gargo
"Je to naše priorita, začít z jednoho místa řídit provoz na železnici," uvedl ministr. Dnes totiž správa železnic za některé služby spojené s obsluhou dráhy platí Českým drahám každoročně miliardové částky, letos 5,2 miliardy Kč. Toto financování považuje přitom ministr za neprůhledné a těžko kontrolovatelné.
Policie se nebude zabývat oznámením Bárty na exšéfa ČD Cargo – čtěte ZDE
Audit v ČD Cargo potvrdil, že Bazalovo vedení poškodilo firmu – čtěte ZDE
Od převedení zaměstnanců si slibuje úsporu, o niž má poté v úmyslu snížit poplatek za přepravu nákladu po železnici. Právě s nákladním dopravcem ČD Cargo má Bárta velké plány. Dle jeho názoru by měla firma expandovat především na východ, například s pomocí akvizic jiných firem. "Je jednoznačné, že ČD Cargo přežije jedině díky expanzi," tvrdí Bárta. Český dopravce prý svede bitvu o západo-východní přepravní osu.
"Prozradím důležitou informaci – má zásadní zahraniční cesta povede do Ruska a do Polska," řekl ministr.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist