Mapa: Kudy by měla vést R52 k hranicím

Evropská komise se začala zajímat o to, jak Česko utrácí její peníze na vybudování silnic a dálnic. A zda při žádostech o ně nepodvádí. Konkrétně jde o opravu devítikilometrové části výpadovky I/52 ze středu Brna na Mikulov s uvažovaným pokračováním jako R52 na Vídeň, která má stát přes miliardu korun a Evropa na to přispívá ze dvou třetin.

Česko totiž zařadilo uvedený úsek do páteřní sítě třiceti tzv. prioritních transevropských komunikací TEN-T (Českem má vést jedna, a to z polských Katovic do Vídně). Jenže jsou tu dvě pochybnosti: První je ta, zda uvedená komunikace je v síti TEN-T zařazena oprávněně a má tedy nárok na evropské peníze z daného dotačního programu. A druhá zda vůbec na uvedenou rekonstrukci šlo peníze čerpat – podle pravidel má taková akce na příspěvek nárok pouze v případě, kdy se staví nová komunikace či se zlepšují parametry na již existujících.

Třináct otázek

Jenže silnice na první pohled kromě nového asfaltového koberce – jehož potřeba výměny byla navíc sporná – nedoznala žádné výrazné změny. „Nebyl postaven ani metr nové silnice TEN-T a ani nebyl žádný metr silnice rozšířen,“ říká Petr Firbas z občanského sdružení Občané za ochranu kvality bydlení v Brně Kníničkách, Rozdrojovicích a Jinačovicích, který na nesrovnalosti Brusel upozornil.

A Evropská komise již zahájila s Českem správní řízení. Výsledkem může být i to, že bude vracet již vyplacených 406 milionů korun.

Brusel zatím zaslal českému ministerstvu dopravy 13 otázek. „Vysvětlete zejména, jak práce provedené na projektu odpovídají cíli výrazné modernizace sítě TEN-T,“ ptá se v jedné z nich a upozorňuje právě na pochybnost, že jde danou komunikaci do sítě TEN-T zařadit. Unie se i ptá, na základě čeho Česko rozhodlo o tom, že trasa na Vídeň povede právě přes Mikulov a zda má srovnávací posudky pro alternativu kolem Břeclavi.

Brusel se uvedeným případem zabývá až nyní, protože jde o investici pod padesát milionů euro. Na zařazení do uvedeného dotačního programu tak stačilo rozhodnutí odboru fondů EU ministerstva dopravy.

Musíme mlčet, řízení běží

Resort dopravy zatím výtky Bruselu komentovat nechce – a ani poskytnout svoji reakci na vytýkací dopis, kterou již odeslalo. „Vzhledem k probíhajícímu řízení vám nemůžeme poskytnout odpověď České republiky na otázky Evropské komise,“ říká mluvčí resortu Tomáš Dombrovský s tím, že by mohla být narušena rovnost účastníků řízení. Podle něj ale u uvedené silnice byly naplněny podmínky jejího zařazení do transevropské sítě.

Jenže s jeho tvrzením koliduje Rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady o hlavních směrech transevropské sítě. To říká, že do této sítě mohou být zařazeny jen dálnice a silnice vysoké kvality, které „míjejí hlavní sídelní útvary“. Většina uvedené silnice přiitom leží v katastru Brna. „Byly naplněny podmínky vymezené výše uvedeným rozhodnutím Evropského parlamentu, a proto je projekt financován z prioritní osy 2 Operačního programu doprava,“ nepřipouští pochybnosti Dombrovský.

Oprava versus modernizace

To, že nejde o marginální problém, ale naznačuje i to, že případ řeší vládní zmocněnec pro zastupování ČR před Soudním dvorem EU Martin Smolek. Ten má na starosti řízení pro porušení unijního práva. Smolek sice tvrdí, že jde pouze o rutinní krok – ale protože nejde vyloučit, že Brusel na nás v uvedeném případě podá žalobu, tak ani podle něj podrobnosti ke sporu nejde uvést.

„Mohu pouze potvrdit, že podle našeho názoru došlo k zařazení předmětného projektu do síte TEN-T v souladu s platnou unijní legislativou,“ uvedl Smolek s tím, že se navíc v daném případě jednalo o modernizaci dotčeného úseku a ne pouhou opravu. Schvalovací protokol akce, podepsaný loni v dubnu tehdejším ministrem dopravy Petrem Bendlem, přitom mluví pouze o rekonstrukci a opravách. A právě doložení, jak se změnila kvalita dané komunikace, je jedním z požadavků Bruselu.

Uvedenou investici hájí i Ředitelství silnic a dálnic, které je investorem. To navíc odmítá otázky komise, zda oprava byla nutná a podezření, že se při ní plýtvalo. „Diagnostikou byly prokázány četné vizuálně pozorovatelné poruchy. Oprava zahrnovala i doplnění bezpečnostních zařízení, svodidel či opravu vodorovného značení,“ uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Z fotografií, z nichž vychází Evropská komise a které mají HN k dispozici, ale výraznější závady na silnici nevyplývají.

Kudy na Vídeň?

Spor má ovšem širší souvislosti. A to, kudy má vlastně hlavní tah z Brna na Vídeň jít. Vláda a jihomoravští politici od počátku podporují podstatně dražší variantu přes Mikulov, kterou také přes odpor starostů dotčených obcí i ekologů prosadili do územního plánu Břeclavska. Jenže ten loni v listopadu zrušil Nejvyšší správní soud a mimo jiné přikázal provést porovnání s dalšími možnými alternativami – tedy přesně to, co chce nyní i Brusel.

A jinými slovy se dá uvedený zájem unie (kromě již výše uvedených nesrovnalostí) přetlumočit také takto: Jak to, že jste tuto trasu zařadili do transevropské sítě a čerpáte na ni peníze, když ještě není jisté, kudy dálnice na Vídeň půjde. Vláda sice počátkem října deklarovala, že její prioritou je stále trasa přes Mikulov – ale ta stále není potvrzena platným územním plánem. A naopak politika územního rozvoje České republiky počítá s oběma trasami - tedy jak přes Břeclav tak Mikulov.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist