Plánované rozšíření mýtného systému v České republice se stalo předmětem sporu mezi firmou Kapsch a slovenskou konkurenční společností SkyToll. Zástupci SkyTollu ve středu na tiskové konferenci prezentovali svou satelitní technologii jako lepší a levnější, Kapsch si zároveň zadal kritické inzeráty vůči SkyTollu v tisku.

Podle prezentace ředitele SkyTollu Mateje Okáliho firma nabídla českému ministerstvu dopravy zpoplatnění více než 9000 kilometrů silnic první a nižších tříd satelitní technologií za 3,6 miliardy korun. Podle stejné prezentace nabídl Kapsch svůj mikrovlnný systém na 2500 km "jedniček" za 4,8 miliardy Kč. Podle prezentace vychází slovenský systém výhodněji i v dalších parametrech.

Kapsch si naopak zaplatil vydání celostránkových inzerátů v novinách; inzeráty obsahují výběr zpráv kritických ke SkyTollu ze slovenských médií.

"Ano, byli jsme k takovému jednání donuceni okolnostmi, konkrétně nepravdivým útokem SkyTollu na Kapsch a české mýto, který se odehrál v české i slovenské inzerci před několika dny. Veřejnost by měla mít vyvážené informace, proto jsme použili výběr článků ze slovenských médií, aby si každý čtenář udělal obrázek sám," uvedl generální ředitel Kapsche CZ Karel Feix.

Mýtné se v ČR zatím vybírá zhruba na 1100 kilometrech dálnic a rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Ministerstvo dopravy požádalo nedávno firmy působící na evropském trhu, aby předložily své předběžné nabídky na zpoplatnění dalších několika tisíc kilometrů silnic nižších tříd.

Podle mluvčího MD Karla Hanzelky se vedle SkyTollu a Kapsche nabídlo dalších osm firem.

Úřad poptává rozšíření mýtného na dalších 5500 kilometrů silnic I. třídy, silnice II. a III. třídy se mají zpoplatnit podle požadavků krajů. MD zatím kalkuluje dvě varianty, 3600 kilometrů nebo 1800 kilometrů "dvojek" a "trojek".

SkyToll, který provozuje od letošního ledna mýtné na Slovensku, založili členové konsorcia Ibertax - SanToll. Vlastníkem společnosti SanToll je francouzská firma Sanef. SkyToll vyhrál tendr poté, co slovenské úřady tři ze čtyř uchazečů vyřadily pro nesplnění technické specifikace tendru. To kritizuje Evropská komise.

Slovensko se první dva dny v roce potýkalo se obrovskými kolonami kamionů na hranicích. Největším problémem byl nedostatek palubních jednotek.