Comac chce konkurovat Airbusu a Boeingu
Comac C919
Maximální kapacita 168
Délka 38,6 m
Výška 12 m
Rozpětí křídel 35,4 m
Rychlost 839 km/h
Maximální dolet 5 555 km
Airbus A320
Maximální kapacita 180
Délka 37,6 m
Výška 11,8 m
Rozpětí křídel 34,1 m
Rychlost 828 km/h
maximální dolet 6 100 km
Boeing 737 - 800
Maximální kapacita 189
Délka 39,5 m
Výška 12,6 m
Rozpětí křídel 34,3 m
Rychlost 839 km/h
Maximální dolet 4000 km

Čínská odpověď na dopravní letadla Boeing 737 a Airbus A320, která dominují trhu, se stává stále zřetelnější. Výrobce letadla C919 COMAC, které by mělo být komerčně dostupné do roku 2016, totiž získal v úterý od domácích i zahraničních zákazníků objednávky na 100 letounů C919 určených pro civilní osobní přepravu.

 

Státní společnost Comac to oznámila v úterý s tím, že již příští rok chce zahájit výrobu letounů C919. První zkušební let by se měl uskutečnit v roce 2014 a dodávky by měly začít o dva roky později. Na palubě letadla bymělo být 166 míst k sezení.

Mezi objednavatele letounů patří tři největší čínské letecké společnosti Air China, China Southern a China Eastern i americký pronajímatel letadel GE Capital Aviation Services. Podrobnosti o objemu objednávek jednotlivých zákazníků firma neposkytla.

Čína by se ráda stala novou mocností ve výrobě letadel a zaútočila na dominantní postavení firem Boeing a Airbus. Země již dříve představila první doma vyvinutý tryskový letoun pro regionální osobní přepravu ARJ21, na který již má firma Comac zhruba 240 zakázek.

"Očekáváme, že v budoucnu bude 3000 strojů létat na čínských linkách a další 30 tisíc letadel bude fungovat celosvětově. Takže je to opravdu velký trh," poznamenal na tiskové konferenci finanční ředitel firmy Tchien Min.

Ovládne Čína letecký trh?

Čínský letecký trh je jedním z nejrychleji se rozvíjejích trhů a v příští dekádě by měl výrazně expandovat. V brzké budoucnosti by měla létat za obchodem či zábavou 1 miliarda Číňanů. Z toho důvodu chce Peking snížit svoji závislost na strojích zahraničních výrobců a konkurovat jim vlastním letadlem.

Podle odhadů společnosti Boeing, tento segment trhu může mít hodnotu přes 1,7 bilionu dolarů v průběhu příštích 20 let.

Ani Airbus ani Boeing na zprávy o nové čínské konkurenci výrazněji nereagovali.

"Vstoupili jsme se do konkurenční soutěže před 40 lety a nyní jsme na čele. Upřímně řečeno, jsme na to zvyklí. Tak kde je problém," ptal se na tiskové konferenci na čísnké aeroshow šéf Airbusu pro čínský trh Laurence Baron.

Jim Simon, viceprezident Boeing pro prodej Číně, řekl: "Dělá to náš byznys lepším, protože to dělá náš konkurenční boj ostřejší."