Širokorozchodná železnice se na Slovensku stavět nebude. V rozhovoru pro nové číslo týdeníku Plus 7 dní to řekla slovenská premiérka Iveta Radičová. Projekt tratě z Ruska za téměř pět miliard eur (123 miliard Kč) prosazoval bývalý kabinet Roberta Fica.

Středopravá vláda, která nastoupila v letošním roce, projekt napojení na širokorozchodnou železnici z Ruska a Ukrajiny nepodpořila v programovém prohlášení, chtěla ale ještě vyhodnotit studii realizovatelnosti. "Nebude. Překládka zůstane v Čierné nad Tisou," prohlásila premiérka. Dodala, že plánuje návštěvu Moskvy, kde by téma železniční tratě měla být jedním z bodů jednání, a poté by chtěla problém uzavřít.

Železnice se širším, takzvaným ruským rozchodem kolejí, měla umožnit dopravu zboží přes slovenské území od hranice s Ukrajinou až do Rakouska. Moskva doufala, že se tak zrychlí výměna zboží mezi Evropou a Asií. Cena se odhadovala na přibližně 4,6 miliardy eur.

V současnosti na Slovensku vede už z doby socialismu širokorozchodná trať z Ukrajiny přes pohraniční obec Maťovské Vojkovce až ke Košicím. Železnici využívá hutní podnik U.S. Steel Košice například k dovozu železné rudy.

Středopravé strany současné vládní koalice plány výstavby železnice kritizovaly ještě za svého působení v opozici. Považovali ji za nevýhodnou a obávali se propouštění v překladišti v Čierné nad Tisou. Tehdejší ministr dopravy Ľubomír Vážny naopak tvrdil, že k tomu nedojde, a zastánci "ruské" železnice také argumentovali, že když Slovensko projekt odmítne, trať se postaví v Maďarsku.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist