Širokorozchodná železnice se na Slovensku stavět nebude. V rozhovoru pro nové číslo týdeníku Plus 7 dní to řekla slovenská premiérka Iveta Radičová. Projekt tratě z Ruska za téměř pět miliard eur (123 miliard Kč) prosazoval bývalý kabinet Roberta Fica.
Středopravá vláda, která nastoupila v letošním roce, projekt napojení na širokorozchodnou železnici z Ruska a Ukrajiny nepodpořila v programovém prohlášení, chtěla ale ještě vyhodnotit studii realizovatelnosti. "Nebude. Překládka zůstane v Čierné nad Tisou," prohlásila premiérka. Dodala, že plánuje návštěvu Moskvy, kde by téma železniční tratě měla být jedním z bodů jednání, a poté by chtěla problém uzavřít.
Železnice se širším, takzvaným ruským rozchodem kolejí, měla umožnit dopravu zboží přes slovenské území od hranice s Ukrajinou až do Rakouska. Moskva doufala, že se tak zrychlí výměna zboží mezi Evropou a Asií. Cena se odhadovala na přibližně 4,6 miliardy eur.
V současnosti na Slovensku vede už z doby socialismu širokorozchodná trať z Ukrajiny přes pohraniční obec Maťovské Vojkovce až ke Košicím. Železnici využívá hutní podnik U.S. Steel Košice například k dovozu železné rudy.
Středopravé strany současné vládní koalice plány výstavby železnice kritizovaly ještě za svého působení v opozici. Považovali ji za nevýhodnou a obávali se propouštění v překladišti v Čierné nad Tisou. Tehdejší ministr dopravy Ľubomír Vážny naopak tvrdil, že k tomu nedojde, a zastánci "ruské" železnice také argumentovali, že když Slovensko projekt odmítne, trať se postaví v Maďarsku.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist