Letošní Vánoce si obchodníci pochvalují. Důvodem jsou tržby, protože lidé zaútočili na regály obchodů. Podle obchodníků Češi letos utrácejí za předvánoční nákupy více než loni, kdy naplno pocítili dopady krize.

Jen poslední adventní víkend se po celém Česku v nákupních centrech snažilo splnit přání svým nebližším o polovinu víc zákazníků než o běžném víkendu a obchodníkům tak vylétly tržby o desítky procent. A tržby by měly růst i po Novém roce, kdy řada obchodů odstartuje slevy a výprodeje.

Podle průzkumu GE Money Bank lidé plánují utratit v povánočních výprodejích průměrně 5 293 korun, což je o 750 korun více než loni. V letošním roce se hned po skončení svátků na nákupy chystají téměř dvě třetiny Čechů, to odpovídá stejné části veřejnosti jako loni.

Nižší marže

Zástupci řetězců mluví o zlepšení, ale přiznávají také, že toho mnohdy dosáhli i za cenu nižších marží. Příkladem je řetězec prodejen s elektronikou Euronics, kterému se snížila marže o 10 procent. Důvodem jsou i předvánoční slevy, které jsou v posledních letech standardem. Ale nebezpečným, varují někteří analytici maloobchodního trhu.

"Prodejci znervóznili a roztočili slevovou spirálu, ze které se již těžko dostanou, pokud si na ni zákazníci zvyknou," upozornil Zdeněk Skála, analytik společnosti Incoma GfK.

Podle průzkumu GE Money Bank plánují nakoupit nejčastěji oblečení, boty a elektroniku. Platebních karet k úhradě povánočních nákupů využijí dvě pětiny respondentů.

„Podle našich průzkumů se ukazuje, že lidé před Vánocemi i po Vánocích utratí více než minulý rok. Nárůst v povánočních nákupech je ale výrazně vyšší. Češi dnes častěji své nákupy odkládají až po vánočních svátcích, chtějí tak využít povánočních slev a ušetřit v nich tisíce korun," říká Jarmila Kowolowská, manažerka kreditních karet GE Money Bank.

Muži utrácí více

Při povánočních výprodejích utratí podle GE muži v průměru 6 551 korun, zatímco ženy pouze 3 898 korun. Tento velký rozdíl je způsoben hlavně druhem zboží, které muži a ženy nakupují. Zatímco muži nakupují hlavně elektroniku, kterou využívá celá rodina, ženy nakupují drogerii či oblečení pro sebe.

Při svých povánočních nákupech budou lidé vybírat nejčastěji oblečení, v průzkumu to uvedlo 45 procent dotázaných. Ve slevách nakoupí boty 28 procent respondentů.

Každý desátý Čech plánuje pořídit elektroniku jako televizi, DVD, nebo rádio. Ještě vyšší zájem o elektroniku je v Plzeňském a Moravskoslezském kraji, kde se chystá na nákup elektroniky 23 procent respondentů. Počítač nebo notebook se chystá koupit 8 procent populace.