Prodej nových osobních a nákladních automobilů ve Spojených státech loni stoupl o 11 procent na 11,6 milionu vozů. Zaznamenal tak první celoroční nárůst od příchodu hospodářské recese. Informovala o tom agentura AP. V samotném prosinci se prodej meziročně zvýšil rovněž o 11 procent na 1,14 milionu vozů.

Výrobci jsou ještě na hony vzdáleni úrovním prodejů, na kterých byly před několika lety, ale blýská se na lepší časy.

Čísla sice naznačují obrat k návratu dnů slávy, tento trend je ale velmi křehký. Rostoucí cena ropy, resp. pohonných hmot a další ekonomické problémy v USA, mohou i nadále ovlivňovat důvěru amerických zákazníků.

"Ekonomický útlum určitou dobu trval," uvedla analytička Jessica Caldwellová ze společnosti Edmunds.com. "Oživení bude spíše pomalé a postupné než rychlé," dodala.

Na konci roku se dařilo Nissanu

V prosinci se nejlépe neprodávaly americké vozy, ale japonské Nissany, kde tržby vzrostly o 28 procent. Při srovnání prosincových tržeb s prosincem předchozího roku dosáhl Chrysler růstu 16 procent, GM 7,5 procent a Ford 7 procent.

Automobilka Ford pak za celý minulý rok zvýšila tržby o 19 procent, Chrysler o 16 procent, zatímco GM zaostalo s pouhými 6 procenty růstu, píše BBC. Jediným výrobcem, kdo loni na americkém trhu prodal méně vozů než o rok dříve byla Toyota. Automobilku zasáhly důsledky svolávání statisíců vozů kvůli technickým problémům. Toyotě tak klesnul o dva procentní body tržní podíl, díky čemuž ji předhonil Ford.

"Prošli jsme něčím, co bylo bezesporu jeden z nejtěžších momentů naší 53leté historie," uvedl Don Esmond, viceprezident americké divize Toyota Motor Sales USA pro automobilové aktivity.

Poptávka po automobilech v USA však i nadále zůstává hluboko pod úrovněmi z období před příchodem hospodářské krize. Američtí spotřebitelé se k nákupům automobilů staví opatrně kvůli nejistotě ohledně ekonomického vývoje a stoupajícím cenám benzinu.

Návrat ke zlatým časům bude pomalý, ale bude

Automobilky jsou nicméně ohledně vývoje prodeje v letošním roce optimistické. Firmy General Motors, Ford a Toyota počítají s nárůstem celkového prodeje aut v USA na 12,5 až 13 milionů vozů. Podle analytiků však potrvá ještě několik let, než se prodej vrátí na úroveň 17 milionů vozů, které bylo dosaženo v roce 2005.

Předloni se prodej automobilů v USA propadl na 10,4 milionu vozů, tedy na nejnižší úroveň za 27 let. A ikony automobilového průmyslu jako GM nebo Chrysler byli na pokraji zániku.

Největší americká automobilka General Motors prošla předloni bankrotovým režimem. V rámci rozsáhlé restrukturalizace prodala některé značky a přeměnila se v menší podnik, který má pružněji reagovat na požadavky zákazníků. Bankrotovému režimu se předloni nevyhnula ani další americká automobilka Chrysler.

V důsledku krizového propadu výrobci nyní dosahují zisků, i když jsou výsledky hluboko pod úrovněmi předkrizových čísel. 

V průběhu posledních dvou let se lidé pomalu začínají vracet do showroomů, aby obnovili svůj vozový park. V posledních letech, i když měli peníze na nákup auta, tak tento výdaj raději z obavy z ekonomického vývoje odkládali na později. To se projevilo i na zestárnutí vozových parků. Průměrné stáří vozů v USA je nyní 10,2 let, což je nejvíce od roku 1997, a je o celý rok vyšší, než bylo stáří v roce 2007, kdy přišla recese.