Prodej nových osobních a nákladních automobilů ve Spojených státech loni stoupl o 11 procent na 11,6 milionu vozů. Zaznamenal tak první celoroční nárůst od příchodu hospodářské recese. Informovala o tom agentura AP. V samotném prosinci se prodej meziročně zvýšil rovněž o 11 procent na 1,14 milionu vozů.

Výrobci jsou ještě na hony vzdáleni úrovním prodejů, na kterých byly před několika lety, ale blýská se na lepší časy.

Čísla sice naznačují obrat k návratu dnů slávy, tento trend je ale velmi křehký. Rostoucí cena ropy, resp. pohonných hmot a další ekonomické problémy v USA, mohou i nadále ovlivňovat důvěru amerických zákazníků.

"Ekonomický útlum určitou dobu trval," uvedla analytička Jessica Caldwellová ze společnosti Edmunds.com. "Oživení bude spíše pomalé a postupné než rychlé," dodala.

Na konci roku se dařilo Nissanu

V prosinci se nejlépe neprodávaly americké vozy, ale japonské Nissany, kde tržby vzrostly o 28 procent. Při srovnání prosincových tržeb s prosincem předchozího roku dosáhl Chrysler růstu 16 procent, GM 7,5 procent a Ford 7 procent.

Automobilka Ford pak za celý minulý rok zvýšila tržby o 19 procent, Chrysler o 16 procent, zatímco GM zaostalo s pouhými 6 procenty růstu, píše BBC. Jediným výrobcem, kdo loni na americkém trhu prodal méně vozů než o rok dříve byla Toyota. Automobilku zasáhly důsledky svolávání statisíců vozů kvůli technickým problémům. Toyotě tak klesnul o dva procentní body tržní podíl, díky čemuž ji předhonil Ford.

"Prošli jsme něčím, co bylo bezesporu jeden z nejtěžších momentů naší 53leté historie," uvedl Don Esmond, viceprezident americké divize Toyota Motor Sales USA pro automobilové aktivity.

Poptávka po automobilech v USA však i nadále zůstává hluboko pod úrovněmi z období před příchodem hospodářské krize. Američtí spotřebitelé se k nákupům automobilů staví opatrně kvůli nejistotě ohledně ekonomického vývoje a stoupajícím cenám benzinu.

Návrat ke zlatým časům bude pomalý, ale bude

Automobilky jsou nicméně ohledně vývoje prodeje v letošním roce optimistické. Firmy General Motors, Ford a Toyota počítají s nárůstem celkového prodeje aut v USA na 12,5 až 13 milionů vozů. Podle analytiků však potrvá ještě několik let, než se prodej vrátí na úroveň 17 milionů vozů, které bylo dosaženo v roce 2005.

Předloni se prodej automobilů v USA propadl na 10,4 milionu vozů, tedy na nejnižší úroveň za 27 let. A ikony automobilového průmyslu jako GM nebo Chrysler byli na pokraji zániku.

Největší americká automobilka General Motors prošla předloni bankrotovým režimem. V rámci rozsáhlé restrukturalizace prodala některé značky a přeměnila se v menší podnik, který má pružněji reagovat na požadavky zákazníků. Bankrotovému režimu se předloni nevyhnula ani další americká automobilka Chrysler.

V důsledku krizového propadu výrobci nyní dosahují zisků, i když jsou výsledky hluboko pod úrovněmi předkrizových čísel. 

V průběhu posledních dvou let se lidé pomalu začínají vracet do showroomů, aby obnovili svůj vozový park. V posledních letech, i když měli peníze na nákup auta, tak tento výdaj raději z obavy z ekonomického vývoje odkládali na později. To se projevilo i na zestárnutí vozových parků. Průměrné stáří vozů v USA je nyní 10,2 let, což je nejvíce od roku 1997, a je o celý rok vyšší, než bylo stáří v roce 2007, kdy přišla recese. 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist