Mark Zuckerberg podnikl další rozhodný krok, který může Facebooku vydělat miliardy dolarů a udělat z největší sociální sítě také největší internetové tržiště.

Od července tohoto roku musí studia, která provozují hry na Facebooku, používat její virtuální měnu - kredity. Zatímco dosud si uživatelé mohli koupit dojné krávy ve FarmVille nebo motorovou pilu v Mafia Wars za virtuální měnu vývojářů ze studia Zynga, které z plateb odvádělo 4 až 6 procent systému PayPal a bankám, od léta budou muset Facebooku odvádět 30 procent ze všech plateb.

Platby mezi uživateli a platebními systémy (PayPal, Visa, MasterCard) bude zprostředkovávat samotný Facebook.

Miliardy eur za zábavu na síti

I když se může zdát, že hry na Facebooku a posílání virtuálních dárků přátelům jsou zábavou hrstky dospívajících, opak je pravdou. V roce 2010 za ně uživatelé z celého světa zaplatili 600 milionů eur a v letošním roce mohou tržby za tuto formu zábavy dosáhnout 1,9 miliardy eur, píše španělský deník El País.

"Jeho rozhodnutí je logické - je to jeho platforma a on si může určit pravidla. Vývojáři ho za to milují i nenávidí, říká o Zuckerberově plánu Eneko Knörr, šéf jedné španělské vývojářské firmy, která nabízí hry na Facebooku.

Analytik Screen Digest Steve Bailey se diví, že to Zuckerberg neudělal již dávno. Upozoňuje na to, že Apple si z prodeje aplikací v App Store také nechává 30 procent.

Sociální síť bude propagovat už jen ty hry, které používají její měnu. "Vývojářům nic jiného nezbude. Čím více uživatelů si na systém zvykne, tím větší budou mít tržby," říká Bailey. Mluvčí studia Zynga již písemně informoval, že "pracují na převodu jejich měny na kredity Facebooku."

Některým fanouškům i lidem z vedení Zyngy se nelíbí ani současná omezení, která jim diktuje Facebook. Hry by přece snadno mohli provozovat na vlastním serveru. Jenže "být či nebýt" na Facebooku je obrovský rozdíl, pokud se studio snaží získat nové fanoušky a nabízet nové hry.

Facebook již kredity zavedl, aby si na ně uživatelé měli čas zvyknout. Například tisíc měnových jednotek hry CityVille, za něž je možné koupit dům, se rovnají 23 kreditům a stojí 1,69 euro. Od července budou ostatní virtuální měny mizet a nahradí je pouze kredity.

Utrácet peníze ve virtuální realitě je obrovskou módou hlavně v Asii. Těží z ní hry jako je například Second Life.

Ze hry rovnou do obchodu

Podle expertů El País je to jen začátek promyšleného plánu, ve kterém jde o mnoho víc, než jen o hry. Facebook se prý snaží nastolit "nový měnový standard" plateb po internetu a přes mobil. Zuckerberg může těžit ze 600 milionů lidí, kteří tráví denně více než deset minut času na jeho stránkách.

"Hodně lidí se připojuje přímo přes Facebook. Mají přes něj přístup k hudbě a videím i do internetových obchodů," říká Knörr. Za kredity si budou moci lidé stahovat hudbu, elektronické knihy a brzy i veškeré další zboží, které se přes internet prodává.

Facebook tak začne konkurovat PayPalu, Amazonu a eBay. U hmotného zboží ovšem podle odborníků Facebook těžko může žádat třicetiprocentní podíl z tržeb.

Poté, co se kredity úspěšně prosadí v sociálních hrách, pokusí se Facebook uplatnit svou měnu v mobilních telefonech, přes které se uskutečňují stále větší objemy plateb. Zde se střetne s svými velkými rivaly - Applem a Googlem, uzavírá El País.