Češi mají rádi slevy - i na internetu

Byznys slevových serverů začal v polovině dubna 2010, kdy začal fungovat Slevomat a o několik hodin později Vykupto.
Od té doby se z nich stal fenomén.

350-400 milionů korun

celkový obrat tuzemských slevových serverů v roce 2010

500 milionů korun

ušetřili zákaznici loni díky slevovým serverům

5 tisíc nabídek

mohli loni zákazníci na slevových serverch využít

800 tisíc voucherů

dohromady zakoupili zákazníci na slevových serverech

51 procent

průměrná sleva z ceny

Nejrychleji rostoucí internetový byznys současnosti výrazně poznamenává internetové obchodování v Česku. Slevové servery - či servery hromadného nakupování, jak se mnohem raději samy nazývají - se začaly objevovat teprve loni v dubnu. Ke konci roku však prodaly podle odhadů osm set tisíc slevových kuponů a největší z nich měl obrat přes sto dvacet milionů korun.

Fenomenálnímu růstu těchto portálů se věnovala i konference pořádaná serverem Médiář.cz v Praze. V Česku totiž během deseti měsíců vzniklo už asi sto devadesát těchto serverů. Provozují je velcí mediální hráči jako Ringier, ale i "garážoví" živnostníci. Předobrazem všech je americký Groupon, který model prodeje slevových kuponů odstartoval v roce 2008.

Princip je jednoduchý: "Slevomaty", jak se servery běžně nazývají podle toho prvního, a dosud zatím i největšího na českém trhu, nabídne kupon na určitou službu se slevou desítek procent, která se většinou aktivuje prodejem určitého počtu kuponů. Typicky jde o oběd v restauraci, návštěvu wellness salonu nebo o pobyt v hotelu. Zákazníci pak kupon uplatní u obchodníka či poskytovatele služeb, jenž tak má obvykle zaručeno, že jeho služby si vyzkoušejí stovky až tisíce lidí.

"Akce splnila naše očekávání," potvrdil své zkušenosti HN majitel music baru Nebe Michal Matoušek, který prodal přes slevový server více než sedmnáct set kuponů na dva koktejly za 99 korun. "Díky ní se podařilo přilákat zákazníky. V den vystavení kuponů jsme zaznamenali výrazný nárůst počtu přístupů na náš web. Kupon využilo asi 90 % lidí, kteří si ho koupili," dodal. Z prodaných kuponů se průměrně nevyužije kolem 15 procent, a to v závislosti na ceně služby.

Podle výsledků průzkumu Mediasearch už slevové servery pevně zakotvily v českém internetovém prostředí. O jejich existenci ví devět z deseti uživatelů internetu. Více než třetina z nich si již koupila alespoň jeden kupon na slevu.

Na to, jak mladý je to byznys, začínají mít servery obrovskou marketingovou sílu. Podle šéfa Slevomatu Tomáše Čupra navštíví jeho server měsíčně 1,3 milionu unikátních návštěvníků, e-mail s novinkami pak rozesílá každý den 300 tisícům lidí.

Do slev jdou i velcí hráči

Úspěch "slevomatů" sledují i největší české internetové společnosti. Záměr spustit svůj slevový server oficiálně představilo v úterý večer Centrum.cz. "Půjdeme do hromadného nakupování," potvrdil manažer rozvoje obchodu v Centru Lukáš Uhl. "Chceme být mezi top pěti hráči," dodal. Centrum spustí svůj server podle Uhla během čtrnácti dnů.

Jiný koncept si zvolil nejnavštěvovanější český portál Seznam.cz. Ten bude místo slev nabízet na domovské stránce i na svých dalších serverech okénka s "tipy". "Nechceme mluvit o slevách. Jsou to tipy na dobré nákupy, které byste dali kamarádům," řekl produktový manažer Seznamu Petr Král.

Aktivita velkých portálů je logická. Slevové servery začínají ohrožovat část jejich byznysu, a to firemní katalogové zápisy. Útok na ně ostatně ohlásil Čupr ze Slevomatu již v polovině února. V jeho vlastním katalogu si firmy samy řídí nabídku a výši svých slev. "Je to efektivní forma propagace lokálních nabídek," řekl Čupr.

Čas pro slevové agregátory

Počet serverů neustále roste, podle Čupra jich bude na konci roku možná až čtyři sta (pro ilustraci, v jejich pravlasti v USA se jejich počet odhaduje na devadesát až sto). Relevantních hráčů na trhu, přes něž se prodá drtivá většina kuponů, má být však podle Čupra maximálně šest.

Protože ale počet slevových serverů neustále roste, stále větším hráčem se stávají jejich agregátoři, kteří dokážou na jednom místě shromáždit nabídky z desítek "slevomatů". Podle zástupců některých serverů budou hrát do budoucna větší roli, protože na sebe soustředí značnou část zákazníků, kteří nebudou chtít proklikávat desítky či stovky slevových serverů. "Na menší slevové servery přijdou lidé jen pomocí agregátorů," míní Jiří Carba z dvojky na trhu, portálu Zapakatel.cz.




Nějvětší slevové servery 2010

(tržby v milionech Kč.)

1.Slevomat - 120 milionů korun

2. ZaPakatel - 53 milionů korun

3. VykupTo - 32 milionů korun

4. Akce.Spa.cz 10,5

Do první desítky se ještě počítačjí BerSlevu.cz, BonyBony.cz, Cupolis.com (tržby 8 mil.), Hyperslevy.cz, MyDeals.cz, Nebeslev.cz a Slevopolis (ten má tržby 7,3 mil.)

pozn: Zdrojem údajů o tržbách jsou sami provozovatelé. Vzhledem k tomu, že někteří se rozhodli svá data nepublikovat, může se výčet i skutečné pořadí lišit.

 

Povědomí o slevových serverech

96% - lidí, kteří na slevovém servru nakoupili, bylo spokojeno s celkovou úrovní služby
60% - internetové populace pravidelně sleduje alespoň jeden slevový server
36% - aktivních uživatelů internetu již někdy nakoupilo
25% - sleduje nabídku 3 a více serverů
11% - internetové populace neví, co jsou slevové servery

Jak fungují slevomaty

Slevové servery fungují na bázi kupónů, které si zakazník na jejich serveru kupuje a následně vyměňuje za služby. Největší servery nabízejí jednu zlevněnou nabídku denně. V některých případech se nabídka aktivuje až poté, co ji koupí víc lidí. Pokud se nabídka neaktivuje, slevové servery vrátí peníze zákazníkovi. Většina služeb na slevových serverech je s 50procentní slevou.



ZDROJ: MEDIASEARCH MÉDIÁŘ.CZ

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist