Češi, kteří se od úterý vydají autem do Lipska, by neměli zapomenout opatřit je německou zelenou ekologickou nálepkou. Od 1. března totiž začíná v tomto saském velkoměstě platit ekologická zóna, do níž smějí vjet jen vozy splňující příslušné emisní limity. Lipsko se k této iniciativě, jež má zlepšit ovzduší v německých aglomeracích, přidalo jako první lokalita z bývalé NDR – pokud nepočítáme kdysi rozdělený Berlín.

V celé zemi existuje k dnešku podle portálu umwelt-plakette.de 42 ekologických zón. Ještě letos se má připojit Markgröningen na jihozápadě Německa a v plánu je jejich zavedení v dalších deseti městech. V blízkosti českých hranic jsou to například Drážďany, Řezno nebo Norimberk.

V Lipsku, ležícím asi hodinu jízdy od České republiky, zóna pokryje zhruba 60 procent města. Tamní úřady k tomu dotlačily výsledky měření množství jemného prachu v ovzduší, které odhalily, že jeho koncentrace překračuje povolenou hranici 100 dní v roce, a to někde téměř až padesátkrát. Limit stanovený Evropskou unií je přitom pouze 35 dní ročně a za jeho porušení hrozí městům vysoké pokuty.

Obyvatelé Lipska přesto s omezením nesouhlasí. V neděli proti němu protestovali majitelé trabantů demonstrativní jízdou. Bylo to asi naposledy, kdy se legendární dvojtakty z produkce NDR do centra druhého největšího saského města podívaly. Od úterý nebudou mít šanci, pokud jejich vlastníci nedostanou od radnice výjimku.

Pokuta za vjezd do zóny bez příslušné ekologické etikety činí v Německu až 40 eur (asi 1000 Kč). Povinnost mít plaketu nalepenou za předním sklem se vztahuje i na cizince.

Známku vydávají stanice technické kontroly po předložení technického průkazu vozidla, a to i v Česku. Příslušnou normu Euro 4, za niž řidič dostane zelenou samolepku, bez problémů splňují motory novějších benzinových i naftových automobilů. Její vystavení stojí okolo 300 Kč.

První zelené zóny vznikly v Německu v roce 2008 v Berlíně, Hannoveru a Kolíně nad Rýnem. Podle dosavadních zjištění však kvalitě vzduchu v uvedených městech zatím příliš nepomohly. Naposledy na to na konci loňského roku upozornil respektovaný autoklub ADAC na základě srovnání čistoty ovzduší v lokalitách se zónami a bez nich. Žádný markantní rozdíl ale nenašel.