Ministr dopravy Vít Bárta (VV) vyráží do otevřeného boje se stavební společností Skanska. Jde o důsledek řady údajných závad na dálnicích a silnicích, které firma stavěla. Reklamace vůči společnosti Skanska podle ministra činí téměř jednu miliardu korun.
"Společnost Skanska má na našem ministerstvu tři nej-: Nabídla nám nejmenší slevy, je to největší dodavatel a máme u ní největší reklamace, a to teď ve výši takřka jedné miliardy korun," řekl ministr v televizní debatě Otázky Václava Moravce.
"V pondělí naši právníci s využitím všech nástrojů zvýší tlak na společnost Skanska, která s námi nechce moc kooperovat," postěžoval si ministr.
Proto Bárta spustí nevídanou akci – na deseti místech, která se opravují a stavěla je Skanska, se řidiči setkají s novými tabulemi. Ty jim sdělí, že se místo opravuje, protože Skanska odvedla nekvalitní práci. "Deset opravovaných úseků vybavuji cedulí, že je musí Ředitelství silnic a dálnic opravit a že to stavěla Skanska," uvedl ministr.
Bárta: Audit prokázal v Ředitelství silnic proplácení věcí, které nebyly – čtěte ZDE
Bárta: Nemohu vyloučit, že přes ŘSD se financovaly politické strany – čtěte ZDE
Skanska pochybení u svodidel odmítá
Skanska na Bártovo vyjádření reagovala prohlášením, ve kterém jeho kritiku odmítla. "Nerozumíme slovům pana ministra o množství reklamací a netušíme, z jakých faktů ve svém vyjádření čerpal. Spekulace jím vyslovené jsou neopodstatněné a nelogické a hraničí s poškozováním dobrého jména naší firmy i celého stavebního oboru," uvedla Lucie Nováková, mluvčí firmy.
Podle Novákové postupuje Skanska v každém smluvním vztahu podle uzavřených podmínek a reklamace odstraňuje v rámci reklamačního řízení na svůj účet.
Šikovný tah Bárty?
Mezi závadami jmenoval ministr zvlnění na části dálnice D11, závažné vady na D47, sesuv půdy na svahu u D47 u Bílovce, nekvalitní most na městském okruhu v Brně nebo nekvalitní svodidla na některých úsecích dálnic. Svodidlům podle MD chybí povinný atest.
Skanska chybu již dříve odmítla s tím, že je schopna certifikáty doložit každý metr svodidel. "Cílem těchto kroků je mít větší kontrolu i nad kvalitou budoucích dopravních staveb," řekl Bárta. S tím souvisí i další Bártovo rozhodnutí.
"Nic podobného nepamatuji, vyvěšení cedulí vyvolá diskuse a firmě zhorší její obraz na veřejnosti," řekl HN Martin Charvát z reklamní agentury Konektor. Podle Charváta může jít zároveň o šikovný tah ministra Bárty, jak se pozitivně zviditelnit na veřejnosti.
Bártovy úspory roku 2011: Stát postaví jen 24 kilometrů dálnic – čtěte ZDE
Stát ví, jak ušetřit 15 miliard na dálnicích. Srny a medvědi už nebudou mít mosty – čtěte ZDE
Ministr již nějakou dobu kritizuje Ředitelství silnic a dálnic za předražené stavby. Před pár dny proto vyměnil hned šest ze třinácti regionálních šéfů ŘSD.
"Krajští ředitelé ŘSD jsou přesně ti, kteří především musejí dohlížet na kvalitu díla, které ministerstvo dopravy investuje," vysvětlil Bárta. Ministerstvo se podle něho nehodlá smířit s praxí, kdy se v minulosti údajně stavělo úmyslně nekvalitně, protože tak bylo možné uskutečnit větší počet projektů. V minulosti kritizoval zejména Renné Komínka, ředitele chomutovské správy, jehož ŘSD odvolalo v polovině ledna. Jeho i další manažery ŘSD v Ústeckém kraji Bárta obvinil z napojení na "kmotry ODS a ČSSD". Podle ministra údajně kryli nelegální činnost stavebních firem.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist