Největší tuzemská stavební společnost Skanska nevylučuje, že se bude soudit s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) kvůli poškozování dobrého jména firmy. Na setkání s novináři to ve čtvrtek řekl generální ředitel Skansky Dan Ťok.

Podle vedení ŘSD se reklamace na dopravních stavbách budovaných Skanskou pohybují v řádu stovek milionů korun. Ministr dopravy Vít Bárta je odhadl až na miliardu korun. Skanska tato čísla považuje za nesmysl.

Na reklamovaných úsecích silnic stojí už víc než týden cedule, které řidiče upozorňují na dodavatele stavby a na to, že ŘSD je musí opravit.

Může přijít žaloba

Skanska vedení ŘSD v dopise vyzvala, aby podnik cedule odstranil. "Pokud je neodstraní, nevylučujeme žalobu o náhradu škody," uvedl Ťok.

Přesné vyčíslení škod zatím firma nemá, cedule prý už ale začínají vadit některým obchodním partnerům Skansky. Dopis také obsahuje výzvu, aby ŘSD vytvořilo spolu se Skanskou komise, které by řešily sporné reklamace společně.

"Do dneška jsme nenašli vysvětlení, proč se ministr dopravy a vedení ŘSD pustili právě do nás a jen do nás, proč s námi komunikují ultimativním způsobem přes média, proč zveřejňují nepravdivé informace. Připadáme si teď jako terč na pouťové střelnici," poznamenal šéf Skansky.

Podle dřívějšího vyjádření ministerstvo dopravy vyhodnotí "úspěšnost" těchto cedulí a bude uvažovat o jejich použití i na dalších údajně nekvalitních stavbách od jiných firem.

Největší problém: povrch na D11

ŘSD v současné době se Skanskou řeší několik reklamačních řízení. Podle generálního ředitele ŘSD Jiří Švorce jsou největší potíže s kvalitou silnice D11, kde se zvlnil povrch vozovky, sesutí svahu na silnici D47 u Bílovce a chybějící atest svodidel na dálnici D1.

Bártovy kroky, jak zlevnit stavby

Požadavek slev od stavebních firem

Loni v srpnu ministr Bárta s okamžitou platností rozhodl o zastavení veškerých staveb na železnici, které financuje Správa železniční dopravní cesty. Zákaz výstavby na železnici Bárta zrušil na základě slev, které obdržel od stavebních firem, 14. září. Ministerstvo dopravy také oznámilo, že zastaví 12 rozestavěných silničních staveb a u dalších tří zastaví přípravu. Zastavení dvou silničních staveb v Moravskoslezském kraji ještě v srpnu ministerstvo přehodnotilo. Později, po jednáních o cenách, MD některé stavby znovu povolilo.

Personální změny

Rovněž loni v srpnu Bárta odvolal generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Alfreda Brunclíka, nahradil jej Jiří Švorc. ŘSD letos v březnu oznámilo, že vymění šest ze 13 ředitelů svých krajských poboček. Personální obměnou prošlo například i vedení a správní rada Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Dopravní superkoncepce

Návrh takzvané dopravní superkoncepce, který vytvořilo ministerstvo dopravy, obsahuje přehled priorit ve výstavbě dopravní infrastruktury do roku 2025 a mimo jiné počítá se zapojením soukromého kapitálu formou PPP projektů. Dokument se setkal s kritikou, například od Svazu dopravy, Svazu podnikatelů ve stavebnictví, sněmovního hospodářské výboru, některých krajů i vedení Prahy. MD hodlá připomínky zohlednit a koncepci upravit.

Změny mýtného systému

Jako jednu z možností k získání více peněz pro resort Bárta prosadil zvýšení mýtného pro nákladní auta, ministr také podporuje rozšíření povinnosti platit mýtné i na vybrané silnice druhé a třetí třídy. Nedávno Bárta oznámil, že bude po společnosti Kapsch žádat dvacetiprocentní snížení nákladů, které firmě za výběr mýta platí stát.

Veřejná kritika stavebních firem

Bárta nedávno řekl, že chce zvýšit tlak na stavební společnost Skanska v souvislosti s údajnými závadami na dálnicích a silnicích, které firma stavěla. Reklamace vůči společnosti Skanska podle ministra činí téměř jednu miliardu korun, Skanska toto číslo považuje za nesmysl. Na reklamovaných úsecích silnic nechal ministr umístit cedule, které upozorňují na dodavatele stavby a na to, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je musí opravit. Skanska ministrovy výroky označila za poškozování dobrého jména společnosti. "Hájím každou korunu daňových poplatníků a z logiky věci začínám tam, kde jde nejvíce ušetřit. A to je u největšího dodavatele," řekl Bárta s tím, že bude uvažovat o veřejné kritice formou cedulí i na dalších údajně nekvalitních stavbách od jiných firem. Skanska dnes oznámila, že nevylučuje, že se bude s ŘSD soudit kvůli poškozování dobrého jména firmy.

V případě zvlněné vozovky na dálnici D11 před Hradcem Králové v úseku Chýš-Osičky se ŘSD se Skanskou už dohodlo, že spor vyřeší v souladu s odborným posudkem Českého vysokého učení technického v Praze. Jeho odborníci nyní analyzují, co zvlnění vozovky způsobilo.

"Pokud experti řeknou, že vše zavinila Skanska a že to máme opravit, uděláme to bez mrknutí oka," řekl Ťok. Očekává ale spíše kompromisní stanovisko, které rozdělí odpovědnost mezi všechny strany sporu.

Skanska také čelí obvinění z dodávky nekvalitních svodidel na dálnici D1. Podle šéfa Skansky se celý problém týká jen roku výroby části svodidel, která jsou prý ale jinak zcela stejná. "Přestože nejsme přesvědčeni, že jsme pochybili, a na dodané díly máme certifikáty, zahájili jsme výměnu," řekl Ťok. Náklady na výměnu budou podle něj maximálně do milionu korun.

ŘSD: Skanska udělala posun

Vyjádření Skansky vnímá ŘSD podle své mluvčí Martiny Vápeníkové jako posun při řešení celé situace.

"Rovněž tak pozitivně vnímáme aktuální zahájení opravy svodidel na D1, dále potvrzení faktu, že od roku 2009 probíhá reklamační řízení na dálnici D11 a jasnou deklaraci společnosti Skanska o bezodkladném odstranění závad ve smyslu posudku ČVUT," uvedla. Pokud podle ní Skanska bude i nadále postupovat konstruktivně při řešení technických problémů, pak označení úseků dálnic nápisem "Zde stavěla Skanska" ztratí své opodstatnění.

Ministerstvo dopravy nechtělo dnešní výstup stavební firmy komentovat. "Nebudeme zasahovat do standardního reklamačního řízení," uvedl mluvčí Jakub Ptačinský.

Rozhovor s šéfem Skansky Danem Ťokem naleznete v pátečních HN