> obchod v rámci asijsko-tichomořské oblasti
> obchody mezi rozvíjejícími se a rozvinutými ekonomikami - například Německo / Čína
> obchody mezi rozvíjejícími se ekonomikami, jako jsou části Asie a Latinské Ameriky
> obchody mezi Čínou a Afrikou
Čína se do deseti let stane největším obchodníkem světa. V roce 2030 předběhne v objemu obchodů dosud dominantní Spojené státy americké. Tvrdí to nová zpráva PricewaterHouse Coopers (PwC).
Světový obchod se zotavuje po globální ekonomické krizi, ale v příštích letech čeká obchod odvětví zásadní změna. Ty bude způsobeno rostoucí rolí rozvíjejících se ekonomik v námořní a letecké dopravě, když milníkem by měl být podle PwC právě rok 2030.
V současné době je hodnota čínského mezinárodního obchodu vyčíslena na 2,2 biliony dolarů. USA obchoduje v hodnotě 2,66 bilionu dolarů.
Čína v tomto roce předstihla celkovým výkonem hospodářství Japonsko a stala se tak druhou největší ekonomikou světa po USA.
Podle zprávy PwC čeká globální obchod v příštích letech "fundamentální proměna" a hlavním námořním i leteckým obchodním trasám začnou dominovat právě "rozvíjející se ekonomiky" (jak je stále označuje studie PwC) - jako jsou Čína a Indie.
PwC ke svým závěrům došla důkladným přezkoumáním 25 hlavních inek námořní a letecké nákladní dopravy a jejich vyhlídky.
Analytici PwC ve své studii použili speciální techniky modelování bilaterálních obchodů - využívajících nákladní dopravy po moři nebo vzduchem - mezi 29 ekonomikami v průběhu příštích dvou desetiletí.
Celosvětový obchod utrpěl v roce 2009 prudký pokles, ale v průběhu minulého roku výrazně posílil a vrátil se na dohled předkrizových úrovní. Odhaduje se, že skončil za rok 2010 skončila obchodní bilance nad úrovněmi roku 2008.
Očekává se, že obchodu jako součást světového HDP bude v krátké době růst zejména poté, co světové hospodářství nabere opět sílu a důvěru. Nicméně v v roce 2030 by poměr obchodů měl vypadt zcela jinak díky změně rolí rozvíjejících ekonomik, které budou tvořit významnou část globálního výstupu.
Selfin Yael , vedoucí poradenství v oblasti makroekonomiky při PwC, řekl: "Firmy budou muset přizpůsobit dopravu a logistiku tomu, jak se bude měnit struktura obchodu, aby dokázaly zajistit maximalizaci zisků."
Pokud se firma plánováním dokáže přizpůsobit v průběhu příštích 20 let změnám na poli světového obchodu může slavit velký úspěch globálních trzích.
Ve skutečnosti se změny ve světovém obchodu projevují již dnes a nabízí nové příležitosti pro dopravní a logistické firmy. Dokládá to například i průzkum mezi šéfy těchto firem, kdy 73 procent uvádí, že budou svoji strategii přizpůsobovat růstovému potenciálu rozvíjejících se trhů.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist