Blog z Japonska

"Rozjezd řady firem, které byly kvůli zemětřesení a tsunami nuceny zastavit své linky, brzdí řada faktorů. U Toyoty a dalších výrobců automobilů se ukazuje, jak je celý systém zranitelný. Na smontování jednoho auta je potřeba zhruba dvacet až třicet tisíc dílů. Stačí ale aby se včas na linku nedostal jeden jediný, a stojí celá výroba."

Celý blog Josefa Gohoriho ZDE

Některé japonské továrny na výrobu automobilů byly přímo zničeny, jiné jsou bez dodávek vody a elektřiny. K nastartování jejich provozu alespoň v nouzovém režimu by podle odborníků mohlo dojít v průběhu letošního léta.

Vzhledem k tomu, že japonská auta jsou do světa vyvážena na lodích, což je velmi pomalý způsob přepravy, projeví se nedostatek japonských automobilů v USA a Evropě už v polovině dubna. Do té doby budou automobilky doprodávat své zásoby. Ty jsou ale už teď výrazně omezené.

V současnosti je zcela běžné, že náhradní díly jsou v maloobchodní síti prodány ještě v ten samý den, kdy byly vyexpedovány z továrny. „Půjde proto o historicky největší šok způsobený automobilovému průmyslu,“ zdůraznil Koji Endo, ředitel výzkumné společnosti Advanced Research Japan.

Katastrofa postihla mimo samotných automobilek i jejich dodavatele. Například Hitachi Automotive Systems, která vyrábí senzory a kontrolní systémy pro většinu japonských aut, zatím o znovuobnovení výroby uvažuje jen v hodně hrubých obrysech. „Naše závody jsou bez energetických zdrojů. Zaměstnanci místo výroby jemné elektroniky odklízejí suť a opravují stropy továrny,“ cituje mluvčí firmy Hitachi agentura AP.

Zájemce o nová auta čekají rostoucí ceny a omezený výběr

Poničená a zasažená radiací už byla i klíčová japonská továrna zaměřená na produkci auto-laků. Závod společnosti Merck KGaA sídlí jen 45 kilometrů od jaderné elektrárny Fukušima. Nachází se tak v zóně, která musela být kvůli hrozbě radiace vyklizena. Obnovení výroby zůstává nejisté.

Ford, který od společnosti Merck KGaA barvy například odebírá, už nařídil svým prodejcům zastavit objednávky na nákup pickupů typu F-150 a SUV modelů Expedition a Navigator v černé „tuxedo black“ barvě. Právě tato barva  totiž bude Fordu zejména chybět. Na trhu ale také zřejmě brzy dojdou i Fordy v některých červených odstínech.

A k podobným krokům přistupují i ostatní automobilky. Chrysler už nařídil svým autosalonům omezit prodeje aut ve zhruba desítce barevných odstínů. Problémy s nedostatkem některých barevných provedení aut pak dopadnou negativně i na hospodaření samotných prodejců.

„Je obecně velmi náročné prodat v takto obtížné hospodářské situaci auto za 60 tisíc dolarů (např. Ford Navigator). Nechci proto zákazníkovi ještě určovat, jakou barvu by jeho auto mělo mít,“ dodal Fortunes O'Neal, generální ředitel jedné z prodejen Fordu v Dallasu.

Ztráty jdou do stovek milionů dolarů

Tisíce zaměstnanců japonského automobilového průmyslu tak zůstávají kvůli poničeným továrnám bez práce. Toyota, Honda a ostatní výrobci v automobilovém průmyslu kvůli tomu přijdou o miliardy dolarů.

"Toyota Prius se vyrábí výhradně v Japonsku a nabídka tohoto ekologického vozu je proto dopadem katastrofy poznamenaná už teď. Kvůli rostoucím cenám benzínu sice výrazně roste poptávka, v kombinaci s poklesem nabídky ale zjevně můžou případní zájemci zapomenout na nedávné 10procentní slevy," píše agentura AP.

Analytici investiční banky Goldman Sachs pak odhadují, že odstávky stojí japonské automobilky 200 milionů dolarů denně. Za posledních 14 dní to je dohromady 2,8 miliardy dolarů.

2,2 miliardy dolarů byl přitom loňský celoroční zisk Toyoty. Zhruba stejně pak stály i technické problémy automobilů této značky s plynovým pedálem, které si vynutily řadu masivních svolávacích akcií do servisů.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist