Evropská unie začne více hlídat náklady na vybudování navigačního systému Galileo. Shodli se na tom ve čtvrtek ministři dopravy EU v Bruselu. Galileo bude stát o minimálně 1,9 miliardy eur (téměř 47 miliard korun) více, než se původně očekávalo.

"Zvyšují se a přibývají nové požadavky na to, co všechno má systém Galileo splňovat a od toho se pochopitelně odvíjí i debata o oprávněných nákladech. Já tu debatu nechápu jako debatu uzavřenou. Rozumím tomu, že v dobách, kdy celá EU musí maximálně šetřit, tak i zde zaznívá apel na kontrolu," řekl novinářům český ministr dopravy Vít Bárta (VV).

Podle něj by se náklady na vybudování celého systému mohly vyšplhat na 5,5 až šest miliard eur (zhruba 136 miliard Kč až 147 miliard Kč). Původní náklady EU přitom odhadovala na 3,5 miliardy eur. Zpoždění projektu, který má začít částečně fungovat v roce 2014, ale zatím údajně nehrozí.

"Jsem nesmírně rád, že i dnes zaznívalo, že termíny ohledně vypuštění konkrétních družic pro rok 2012 a 2013 jsou naprosto hmatatelné věci, které se stanou a přeci jenom v momentu, kdy máme družice kolem země, tak to jsou zcela zásadní body realizace projektu," dodal Bárta.

Český ministr dopravy v kuloárech jednal také o stěhování administrativy navigačního systému z Bruselu do Prahy.

"Já jsem optimistou, že budeme postupovat rychleji než u stěhování jiných institucí, které v minulosti trvalo i léta," řekl Bárta. Konkrétní datum přesunu administrativního centra ale upřesnit nechtěl.

Začátkem roku zveřejnil deník The Wall Street Journal článek, ve kterém tvrdí, že ačkoli se Galileo stále prodražuje, důvody jeho existence zůstávají sporné.  Evropa argumentuje tím, že potřebuje nezávislý systém pro případ, že by USA za nějaké mimořádné situace vypnuli systém GPS. Galileo by měl být údajně také o něco přesnější. V internetové anketě na iHNed.cz se 52 procent hlasujících domnívalo, že Evropa Galileo nepotřebuje.