Mám k dispozici své vlastní letadlo za zlomek jeho ceny, mohu ho kdykoliv využít a s cestováním nemám prakticky žádné starosti. Takovou výhodou se může v Česku pochlubit stále více byznysmenů a celebrit. Podle leteckých společností totiž přibývá zájemců o soukromé létání, kteří si kupují místo celého letadla pouhý podíl na tryskáči nebo turbovrtulovém letadle.

Velkým plusem je, že klient může kdykoliv využít ke svým cestám letadlo zvoleného typu, protože společnost má ve své flotile hned několik strojů, a zákazník tak není vázán na dostupnost jednoho letadla.

Takzvané dílčí (nebo také podílové) vlastnictví letadla, které například v USA funguje už více než dvacet let, v tuzemsku nabízejí pouze dvě letecké společnosti.

Jednou z nich je nadnárodní skupina NetJets Europe, která patří do celosvětové společnosti NetJets vlastněné americkým finančníkem Warrenem Buffettem. Druhým zprostředkovatelem této formy vlastnictví letadel je česká společnost Piper OK, která prodává podíl na menších turbovrtulových letadlech v rámci programu NetFlights.

On-line: Ptali jste se pilota manažerského letounu - ZDE

Ačkoliv zmíněné společnosti nabízejí svým klientům odlišné typy letadel, obě uvádějí, že loni významně vzrostl počet zájemců o jejich služby. V případě společnosti NetJets Europe se počet českých zákazníků zdvojnásobil oproti předchozímu roku na 21. Firma Piper OK uvedla, že na konci roku měla 30 klientů a jejich počet se ve srovnání s rokem 2009 zvýšil o pět podílníků.

Lidé začali hledat levnější varianty. Jsme vhodnou alternativou pro ty, kteří chtějí mít letadlo, ale nemají na něj nebo se jim nevyplatí investovat do vlastního letadla,“ vysvětluje spolumajitel a předseda představenstva společnosti Piper OK Lubomír Čorňák.

25 hodin za více než dva miliony

V programu NetFlight si lze pořídit nejmenší podíl, který klientovi umožňuje nalétat ročně v letadle (v tomto případě v menším letounu Piper Meridian určeném pro čtyři osoby) 50 hodin a 25 tisíc kilometrů za 136 tisíc dolarů (zhruba 2,3 milionu korun). K tomu se pak přidají ještě měsíční provozní poplatky ve výši 22 tisíc korun.

Pro představu, letadlo Piper podle Čorňáka doletí za dvě hodiny do Rumunska (cca tisíc kilometrů) a náklady na jeden let se pohybují okolo 55 tisíc korun.

Vzhledem k tomu, že cena menšího letadla Piper se pohybuje od 1,5 milionu dolaru výš, klientovi, který nelétá pravidelně a často, se proto investice do nejmenšího podílu i po připočtení měsíčních nákladů vyplatí.

Dražší variantou podílového vlastnictví letadla je investice do takzvaného byznys jetu, kterou nabízí skupina NetJets Europe. Nejmenší podíl, kterým si klient „předplatí“ na rok 25 letových hodin, stojí u této společnosti 125 tisíc dolarů (v přepočtu 2,1 milionu korun).

Podílové vlastnictví jetů je v porovnání s turbovrtulovými letouny dražší vzhledem k jejich pořizovací ceně, vyšší rychlosti a pohodlnějšímu cestování. Například v Česku oblíbený brazilský stroj Embraer Legacy 600 pojme 13 lidí.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist