Na konci minulého století se celosvětový průměrný věk člověka, který si kupuje hudbu v obchodech, pohyboval pod hranicí třiceti let. V roce 2005 bylo už 55 procent všech zákazníků ve věku nad 30 let. Ještě vyšší podíl starších zákazníků byl podle údajů Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI), organizace, jež sdružuje největší hudební vydavatele, v zemích střední Evropy. "Trend je navíc od té doby jednoznačný, věk průměrného spotřebitele se posouvá každý rok nahoru,“ uvádí Petra Žikovská z české pobočky IFPI.
Ani Česko není vyjímkou
Samostatné údaje pro Českou republiku IFPI nemá, ale podle vyjádření lidí z hudebních vydavatelství se prodávají hudební nosiče ve fyzické podobě hlavně lidem přes čtyřicet či padesát let. Odpovídají tomu i žebříčky nejprodávanějších desek. „Slušně jdou na odbyt věci, které oslovují střední a starší generaci,“ říká Vladan Drvota z firmy Supraphon. „Například desek Rottrové, Neckáře. Hegerové se prodalo přes padesát tisíc.“
Směr udává internet
Klesající prodej hudby mladým lidem je podle hudebních vydavatelství způsoben stahováním hudby z internetu zdarma. Změnit by to měl nový projekt, který připravují velká hudební vydavatelství působící v Česku. Jak již dříve uvedly HN, půjde o možnost poslechu hudby on-line zdarma. Platit se bude až za její stažení k dalšímu přehrávání. „Projekt bude zveřejněn na konci května, více nemohu říci,“ komentuje to Drvota. Jenže ani to nemusí zastavit pokles prodeje klasických nosičů hudby. Naopak, další část mladších zákazníkům může odejít na internet.
Problém není jen u hudby
Britský týdeník The Economist upozorňuje na to, že nejde jenom o problém hudby, ale i televizního a rozhlasového vysílání, či papírových novin. Například ve Španělsku vzrostl za posledních deset let výrazně podíl rozhlasových posluchačů nad 55 let, podobně stárnou diváci britských televizních stanic nebo amerických novin. Proces je rychlejší než celkové stárnutí populace, protože mladší lidé více využívají vysílání a zprávy na internetu.
Nemusí to být špatná zpráva, důchodci jsou ochotnější utrácet než jiné skupiny obyvatel, uvádí Economist. Podle průzkumu agentury Nielsen se většina penzistů ve vyspělých zemích chce v důchodu věnovat svým koníčkům. K těm může patřit i sledování televize, čtení novin a poslech hudby.
Oficiální česká hitpárada IFPI ČR - 13. týden 2011
pořadí | interpret | titul | vydavatelství |
1. | Kabát | Banditi Di Praga | EMI |
2. | Landa Daniel | Československo Tour + DVD | SM |
3. | Nightwork | Tepláky aneb Kroky Františka Soukupa | On Air Music/EMI |
4. | Within Temptation | Unforgiving + DVD | SM |
5. | Spears Britney | Femme Fatale | SM |
6. | R.E.M. | Collapse Into Now | SU/WM |
7. | Bílá Lucie | Duety naBílo + DVD | EMI |
8. | Hegerová Hana | Mlýnské kolo v srdci mám | SU |
9. | Škwor | Drsnej kraj | SU |
10. | Green Day | Awesome As F**k + DVD | SU/WM |
11. | Rottrová Marie | Zlatá kolekce 1968/2010 | SU |
12. | Duran Duran | All You Need Is Now | MP |
13. | Rytmus | Král´ | EMI |
14. | Horkýže Slíže | V dobrej viere (2001-2011) | EMI |
15. | Whitesnake | Forevermore | MP |
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist