Nafta by v Česku mohla být až o dvě koruny dražší. Záleží na tom, zda se Bruselu podaří prosadit sjednocení daní u benzinu a nafty.

Zdanění energetických produktů, především paliv, by mělo podle středečního vyjádření z Bruselu víc odrážet vliv na životní prostředí a energetickou náročnost. Spotřební daň z nafty je nižší než u benzinu ve většině evropských zemích, v Česku konkrétně si stát bere z litru dieselu 10,95 korun, z litru benzinu 12,84 korun.

"Výsledkem by mělo být, že se zdanění po přechodném období vyrovná. Členské státy toho budou moci dosáhnout buď zvýšením sazeb u nafty nebo snížením u benzinu,“ uvádí ve své zprávě komise. Snižovat daň z benzinu je však ve většině zemí nereálné.

Kalousek: Není vhodná doba

Ale v členských zemích zřejmě narazí i zvyšování daně z nafty. „Nemyslím si, že je vhodná ekonomická situace ke zvyšování spotřební daně z motorové nafty. V tomto smyslu si vyžádám stanovisko vlády a budu jednat v Evropské unii,“ komentoval nejnovější návrh Bruselu český ministr financí Miroslav Kalousek.

Petrojáři mají jasno. V obrovské konkurenci pump, jejichž hustota je u nás jedna z nejvyšších v porovnání s jinými státy, by čerpadláři kopírovali celé zvýšení daně. Není prý prostor na snižování marží.

„Spotřeba nafty k benzinu je už dnes v poměru 60 ku 40. Celá ekonomika, všichni dopravci i velká část průmyslu je na naftě závislá. Takové umělé zdražení by mělo dalekosáhlé důsledky na inflaci,“ reaguje expert České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václav Loula.

Šance pro biopaliva

Zvýšení daně z nafty by však podle něj podpořilo větší rozšíření různých druhů alternativních paliv, které dnes těží ze svého daňového zvýhodnění. Především vysokokoncentrovaných biosložek jako je třeba líh nebo metylester řepkového oleje i dalších jako je třeba stlačený zemní plyn CNG.

Záměr Bruselu, aby mohl platit, by však musely odsouhlasit všechny členské státy. A politická vůle ke zvýšení naftové daně nebude velká. „Ta myšlenka je naprosto šílená,“ citovala agentura ČTK europoslanca Miroslava Ouzkého (ODS) z výboru pro životní prostředí. Podle něho už nyní rostoucí ceny fosilních paliv jsou schopné podvázat evropskou ekonomiku a zhoršit její konkurenceschopnost.