Jiří Grund, šéf Asociace exporterů a ředitel textilky Grund
Stydím se za naši vládu. Velmi. I v zahraničí si toho partneři všímají. Tohle už není normální. Různé krize politické jsou všude, ale ten způsob, jakým ta krize probíhá a hlavně její důvody je důvod k velkému studu. I když já sám celý život volil pravicové strany, jsem velmi rozladěn. Jsem pro radikální řez, jsem zvědav, jestli k němu politici najdou sílu.
Naše vztahy jsou postaveny na osobní důvěře, ty to nenaruší. Naruší to ale určitě rozhodování zahraničních investorů, kam umístit svou investici. Až uvidí, jak tady probíhá politika, všechno to šmírování a korupce, může to odradit řadu seriozních zahraničních firem.
Radim Jančura, šéf Student Agency
1. Zásluhou Věcí veřejných vyplavala všechna špína v politice na povrch. Z tohoto pohledu je paradoxně jen dobře, že se véčkaři s ABL do politiky dostali. Že teď někomu leží v žaludku, je dokladem toho, jak jsou velké strany doslova zaneřáděny podobnými nešvary.
2. Mám bohužel pocit, že se zatím vůbec nesáhlo na tolik potřebné a očekávané reformy. Vláda nevyužila ani čas ani potenciál, který od voličů dostala a místo razantního reformování české ekonomiky a společnosti vše utopila ve vnitřních absurdních kauzách. Je otázkou, zda má vůbec tato vláda ještě šanci a ambice ekonomický vývoj České republiky nějak ovlivňovat, nebo již nechala běžet celou ekonomiku a stát jakýmsi vlastním samospádem.
3. Jsem pro takové řešení, které nastartuje vývoj v České republice směrem k očekávaným reformám.
Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků ČR
1. Jedno z pravidel krizového řízení zní, že každý pád by nás měl poučit. Někdy o tom ale pochybuji.
2. Nikdy jsem nepřeceňoval vliv institucionálního prostředí na firmy. Úspěch v podnikání mají ve svých ruku podniky, nikoliv vlády. Co by byla ale velká škoda, je prohospodařit šanci na realizaci strategických změn v oblasti sociální a hospodářské.
3. Jsem pro pokračování takové vlády, která je schopná vládnout celé volební období. Nikoliv proto, že bych měl politiky natolik rád, ale čistě z toho důvodu, že dlouhodbé změny nelze ukonat za pár měsíců. Z tohoto důvodu jsem pro pokračování stávající vlády.
Petr Koblic, generální ředitel Burzy cenných papírů v Praze
1. Nic pozitivního mě nenapadá.
2. Asi jak které podnikání. "Méně vlády" nemusí nutně být pro business špatně.
3. Když tak vidím situaci jiných států v Evropě, tak je asi přeze všechny nynější bizardnosti lepší mít vládu, která se alespon trochu snaží o rozpočtovou odpovědnost, než rozeběhnout další populistickou volební kampan.
Jan Procházka, hlavní analytik Cyrrus a člen NERV
1. Jsem členem NERV, takže vládní krizi logicky sleduji velice pozorně. Pochopitelně mě mrzí, že vláda mající silný mandát od voličů má takto velké rozbroje mezi sebou. Na druhou stranu jejich úkol a to reformní tažení musí být dotaženo do konce - rozjela se malá penzijní reforma, velká má již konkrétnější obrysy, daně dostávají nový rozměr s výhledem na rok 2013, zdravotnictví pomáhají tvořit odborníci, nikoli pozůstatky politických programů. Takže doufám, že se jedná snad již o poslední episodu a že vláda vědoma si dluhu vůči voličům ve zbytku roku 2011 razantněji zabere. Když je hodně práce, není čas na roupy.
2. Aktuální vládní krize není tak velkým problémem jako např. permanentní změny pro podnikání v ČR, kvalita institucí, korupce a nemožnosti financování rozvoje a inovací. Existuje na to výborná práce - Rámec strategie konkurenceschopnosti od NERVu:)
3. Jsem pro pokračování a dokončení reformního tažení, ČR již nemá moc času na nutné změny.
David Marek, hlavní ekonom Patria Finance
1. Vládní krize byla jen bouří ve sklenici vody, proto jí trhy nevěnovaly větší pozornost, než si hrátky lokálních politiků zaslouží. Říká se, že všechno špatné je k něčemu dobré, ale ať hledám, jak hledám, nic pozitivního mě nenapadá. Pokud mezi kladné aspekty nepočítáme odhalení pravdy, že současná česká politika je ještě větší špína, než jsme si mysleli.
2. Myslím, že dnes nejde ani tak o vliv politické nestability na podmínky k podnikání. Říkám si, jak se asi budou chovat firmy a podnikatelé, když vidí korupci na vrcholné úrovni?
3. Jak je vidět, nestačí jen reformní úsilí a rozumná fiskální politika, a zde není ani tak důležité, zda je vláda pravá nebo levá. Zažehnání vládní krize může být vnímáno pozitivně z pohledu pokračování v rozpočtových reformách, šrámy ale utrpěla důvěra v protikorupční snažení vlády. „Korupční deficit“ se ukazuje být nejméně stejně závažným problémem české ekonomiky jako rozpočtový deficit. Navíc rozsah korupce podmiňuje úspěch fiskálních reforem. Není složité vymyslet a spočítat, co by se mělo provést s daněmi, důchody a sociálními dávkami. Vymýtit nebo alespoň omezit korupci, která je českou politikou a společností prorostlá téměř jako Sicílie mafií, bude mnohem těžší úkol.
Pavel Kohout, ekonom a ředitel pro strategii společnosti Partners
1. Na současné vládní krizi se dá jen těžko hledat něco pozitivního, protože všechny větší a důležité reformy jsou odsouvány, doufám že ne navždy.
2. Krize se zatím nestihla projevit v tak základních věcech, jako jsou třeba daně, těžko je možné vidět nějaké dopady na průmysl a podobně. Ale třeba podnikatelské subjekty ve zdravotnictví nevědí, co mohou čekat.
3. Vláda by měla pokračovat. Myslím, že důvody, které tuto poslední vládní krizi odstartovaly, jsou malicherné, je to taková nafouknutá bublina.
Martin Černohorský, ředitel firmy Et Netera
Medializace osobních záležitostí a šťourání do soukromí je u nás bohužel běžné, tak nás nepřekvapuje, že se to odráží i v politice. Z hlediska podnikatelského se nás to přímo nedotýká.
Ale nedej bože, aby byly předčasné volby. Pokud by se ve firmě měnil management každé dva roky, propadne se do příšerných problémů.
Michal Brožka, analytik Raiffeisenbank
1. Na ekonomiku obecně nepůsobí dobře nestabilita a nejistota. Pokud tedy jde o krok směrem ke stabilizaci české politiky, pak je to pro ekonomiku pozitivní. Někoho možná překvapí, že Česko je z pohledu investorů zatím stále vnímána jako stabilní demokratická země. Ovšem na této pověsti je třeba dál pracovat - po minulých volbách vznikla vláda se silným mandátem, což vzbudilo velká očekávání, ale je velkou otázkou, zda toho bude současná vláda schopna....
3. Teoretických řešení by se asi našlo více, ale je otázkou, zda by vedly k lepším vyhlídkám. Současná vláda by si především měla uvědomit, že její kroky mají a budou mít reálné dopady na ekonomiku v nejširším slova smyslu. Ke svým vizím by vláda měla dodat důsledné analýzy a naslouchat více názorům odborné veřejnosti. S těmito předpoklady by měla systematicky přistupovat k tolik potřebným reformám v oblasti penzí, zdravotnictví, vzdělávání a jiných klíčových oblastí.
Jiří Rusnok, předseda představenstva a generální ředitel ING PF a člen NERV
1. Každá zkušenost (i špatná) je k něčemu dobra. tato snad povede k tomu, že vládní koalice si uvědomí svojí vlastní odpovědnost řídít tuto zemi. V opačném případě je jejich politická budoucnost značně nejistá.
2. Obecně velkým problémem česká z tohoto pohledu je velká a spíše rostoucí nepředvídatelnost prostředí pro podnikání.
3. Předčasné volby nic neřeší, pouze prodlouží dobu nevládnutí a utratí se další veřejné zdroje.
Jan Veleba, prezident Agrární komory
1. Dívám se na ni stejně, jako drtivá většina občanů této země. To znamená s velkým údivem, kam se až dostala česká vrcholná politika 22 let po revoluci.
2. Bezpochyby ovlivňuje, a to negativně. Může se stát, že podnikatelé především střední a mladé generace budou hledat podnikatelské prostředí, ke kterému patří především politické stabilita, mimo naši zemi. Současné politické prostředí ale ovlivňuje podnikání i nepřímo. Ovlivňuje negativně miliony lidí, kteří nemají vzory pro rozumné chování. A to rovněž výrazně ovlivňuje ekonomiku. Zkrátka a dobře – k prosperující ekonomice patří i určitá elementární morálka. Pokud není, tak je růst ekonomiky značně limitován.
3. Bojím se, že vláda ztratila schopnost týmové práce, bez které její efektivní fungování není možné. Situaci by řešily jenom předčasné volby.
Pavel Sobíšek, analytik UniCredit Bank
Z pohledu české ekonomiky je důležité, aby měla země funkční vládu, která bude realizovat nastíněné reformy. Prodlužování politické krize by znamenalo odsouvání v harmonogramu reformních kroků. Pokračování vlády v trojkoaličním formátu je tedy vítané, otázkou zůstává, zda vládní krize nesnížila motivaci vlády k reformám. Každé jiné řešení vypadá nicméně rizikověji.
Tomáš Volf, anayltik Citfin
Je třeba rozlišovat politicky možné řešení a nejvýhodnější řešení pro ekonomiku. Pro ekonomiku nejsou dobré šokové změny. Investoři dávají přednost spíše plynulému vývoji. Nečasova vláda je investory dobře vnímána pro svou vysokou ambici řešit zadlužení země včetně nutných reforem. Pokud by tato vláda padla a znamenalo by to předčasné volby, investoři by to pravděpodobně vnímali jako problém. To by pro ekonomiku byl ten nejhorší scénář. Varianta, která by se obešla bez jakýchkoli změn ve vládě by byla zřejmě politicky neprůchodná, ale pro ekonomiku nejlepší. Pokračování vlády, byť s novými tvářemi, ale na stejném koaličním půdorysu s pohodlnou většinou ve sněmovně nebudou jistě investoři vnímat jako překážku. Naopak uvítají pokračující reformy.
Vojtěch Benda, hlavní ekonom ING
Dohoda dává naději, že vláda bude schopná pokračovat v započatých reformách a nedojde k zásadnímu zpodění reformních kroků. Na druhou stranu poslední vládní rozmíška zanechala pachuť a nejistotu, zda k podobným nesvárům nebude docházet i následujícím období a zda vláda vydrží do řádných voleb, aby své sliby mohla naplnit.
Při pohledu na prohlubující se dluhovou krizi v periferních státech eurozóny by se mělo všem politikům v hlavě rozsvítit výstražné světýlko a nabádat je k mnohem rozhodnějším krokům pro stabilizaci veřejných rozpočtů, bez ohledu na populismus. Velké rezervy jsou stále ještě na straně omezování zbytných veřejných výdajů a úspornějšího nakládání s penězi daňových poplatníků.