Korejský Samsung Electronics reagoval na kroky americké firmy Apple, podal na ni odvetné soudní žaloby a chce kompenzace za údajné zneužití svých deseti patentů americkou firmou. Předchozí žaloba firmy Apple přitom uváděla, že Samsung ve svých chytrých telefonech a tabletech "otrocky" kopíruje její produkty.

Apple podala žalobu na Samsung minulý pátek. Uvedla v ní, že Samsung porušil patenty a ochranné známky z jejích telefonů iPhone a tabletů iPad. Americký výrobce se snaží bránit své přístroje před konkurencí, která se opírá o bezplatný operační systém Android.

Samsung, který prodá nejvíce mobilních telefonů po finské Nokii, příští týden v Koreji uvádí na trh novou verzi svého úspěšného chytrého telefonu Galaxy S (na obrázku vlevo, vpravo iPhone 4 od Applu). Samsung očkává, že se těchto telefonů letos po celém světě prodá 60 milionů kusů.

Právní bitva mezi Apple a Samsungem může ohrozit obchodní vztahy mezi oběma technologickými giganty, protože je Apple výrazně závislá na komponentech od Samsungu, například na čipech a LCD displejích. A jako klíčové bitevní pole pro dominantní pozici na světovém trhu s chytrými telefony se ukázaly právě operační systémy.

Všichni žalují všechny

Android se stal nejprodávanějším softwarem pro chytré mobily ve Spojených státech za tři měsíce do února. Podle průzkumové agentury comScore tak Android nechal za sebou americké firmy Apple a Research in Motion.

Samsung je jedním z nejrychleji rostoucích výrobců chytrých telefonů, který se opírá o boom Androidu. Na trhu s počítačovými tablety se objevil jako největší rival skupiny Apple s modely ve třech velikostech.

Samsung v páteční zprávě uvedl, že iPhone a iPad od Apple zneužívají desítku jeho technologických patentů. Vyzval proto Apple, aby jeho duševní vlastnictví přestala zneužívat a nahradila mu škody. Žaloby proto předložil v Jižní Koreji, Japonsku a Německu.

Světové technologické firmy se zamotaly do sítě právních sporů, jak se na expandujícím trhu s chytrými mobily a tablety snaží uhájit svoji pozici. Silný prodej iPhonů a iPadů se pak projevil i vyšším příjmem pro Samsung, protože Apple loni byla po japonské Sony jeho druhým největším klientem, napsala agentura Reuters.