Ministerstvo dopravy poprvé neobjednalo žádné přímé vlaky mezi Prahou a Ostravou, u kterých by dopravcům hradila ztrátu.

Všechny spoje tu budou jezdit od prosince jen na podnikatelské riziko dopravců, uvedla úterní Mladá fronta Dnes (MfD).

Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský deníku potvrdil, že dráhy od prosince plánují stejný počet vlaků mezi oběma městy jako dosud, i když na ně nedostanou ani korunu od státu.

Stát nechce znevýhodňovat konkurenci

Stát dosud na většině tratí objednává od ČD provoz rychlíků a dorovnává jim ztrátu z jejich provozu. Mezi Prahou a Ostravou si teď musí dráhy na provoz vlaků vydělat samy.

"Důvodem je plánovaný vstup konkurenčních dopravců, který by v případě objednávky od jednoho dopravce ostatní znevýhodňoval," vysvětlil ředitel odboru veřejné dopravy na ministerstvu Ondřej Michalčík.

Podle odborníků je trať mezi Prahou a Ostravou takřka jediná, kde se uživí osobní doprava bez dotací, píše deník.
K Českým drahám, které už bez dotací provozují na trase pendolino, přibude už letos v létě RegioJet Radima Jančury, od prosince 2012 chce na trať vyjet také společnost Rapid Express Leoše Novotného.

Ušetřené peníze půjdou na jiné tratě

Stát ušetřené finanční prostředky na trati mezi Prahou a Ostravou přesune jinam. Objedná vlaky doplňující pravidelný provoz na jiných linkách dálkové dopravy a nově vlaky mezi Bohumínem a Břeclaví, které letos jezdí částečně bez dotací.

"Hrozilo tam, že by dráhy na této trase výrazně omezily provoz," řekl novinám Michalčík.

Konec dotací mezi Prahou a Ostravou znamená jiné plánování vlaků na této trati pro Správu železniční dopravní cesty. "Dosud měly přednost vlaky v závazku veřejné služby, teď bude rozhodovat rychlost spoje," řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Nejlepší časy by tak měla dostat pendolina.