Na sto kilometrů spotřebují elektřinu za 36 korun, neplatí silniční daň, zákonné pojištění vyjde na pětistovku, nezatěžují životní prostředí, dojedou až 200 kilometrů. Elektromobily jsou i v Česku stále atraktivnější. Jenže vzhledem k vysoké pořizovací ceně (trochu kvalitnější vůz vyjde zhruba na milión korun), stále omezené nabídce automobilek a nedostatečné síti dobíjecích stanic si je pořizují jen velké energetické firmy, několik nadšenců a vědeckých týmů na vysokých školách.

Páteční otevření první dobíjecí stanice na klasické čerpací stanici na dálnici D1 je ale do určité míry přelomem. Stanice v areálu pumpy Agip v půlce trasy mezi Prahou a Brnem umožní poprvé dojezd elektromobilů mezi oběma městy.

„Na samotném dobíjení nevyděláme. Ale spojení s klasickou pumpou má výhodu v tom, že řidiči elektroaut využijí i dalších služeb, restaurace, nákupu v shopu a podobně,“ říká provozovatel pumpy Agip Jan Krpálek, zároveň i jednatel firmy ZTC, která dobíjecí stanici na D1 postavila.

Letos má počet elektroaut v Česku dosáhnout počtu 200, funguje tu už 160 dobíjecích míst, ale většina jen u garáží, hotelů nebo dílen, zčásti u obchodních center hlavně v Praze a Brně.

 

 


Podle poznatků německé společnosti TÜV SÜD, které se zabývá podporou e-mobility po celém světě, přitom stejně většina uživatelů těchto aut v Evropě dobíjí baterky doma nebo v práci. „Němci předpokládají, že k většímu rozšíření i do rodin a mezi běžné uživatele dojde až tak od roku 2014 a v masovějším měřítku až od roku 2018. Do té doby bude nabídka komerčních vozů od automobilek stále omezená,“ říká projektový manažer TÜV Ondřej Vaculín.


V Česku je přitom situace ještě horší. Řadový zájemce si elektrovůz pořídí jen těžko. Automobilky jako Peugeot, Citroen, Fiat, Marcedes a další mají své elektrovozy dostupné spíš jen pro firemní klientelu. Klasický vůz se spalovacím motorem přestaví u nás na zakázku na elektropohon některé firmy jako EVC Group nebo Kaipan, ale zájemce zaplatí řádově statisíce. Za cenu od 200 tisíc lze sice koupit ojetý elektrovůz, ale bude už mít podle lidí z oboru k novým trendům v oboru a spolehlivosti daleko.