Rakouské úřady zabavily ve středu na žádost konkurenčního Bombardieru, škodováckou lokomotivu při homologačních testech. Škoda Transportation bude protestovat u Evropské komise proti postupu německo-kanadského uskupení Bombardier, řekl mediální zástupce plzeňského podniku Roman Binder.
"Škoda letos finalizuje homologaci technicky jedinečné třísystémové lokomotivy 109E, která se díky plánovanému získání osvědčení operability v řadě evropských zemí může stát vážným konkurentem více západních výrobců, mimo jiné i pro firmu Bombardier. Ta ačkoli srovnatelnou lokomotivu nedodává, napadá Škodovku z neoprávněného užití know-how. Proto přišla s velmi nekonvenčním řešením," uvedl.
Škoda se s Bombardierem v Rakousku soudí. Ve sporu jde podle Bindera o jednotky milionů korun, což je zlomek hodnoty lokomotivy. Škoda podávala v roce 2002 přihlášku do tendru na lokomotivy pro České dráhy (ČD), které měly být vyrobené podle licence Bombardieru. Soutěž byla zrušena a smlouva vypovězena. Do nové soutěže ČD se už Škoda hlásila samostatně s vlastním výrobkem. Po kanadském výrobci požadovala vrácení části peněz za licenci, která nebyla naplněna. Bombardier ale podle Bindera žádá úhradu více než dvojnásobku za vypovězení smlouvy. Rakouské soudy dosud nerozhodly.
Šikanózní krok
Právníci Bombardieru požádali vídeňský soud o vydání předběžného opatření na zadržení lokomotivy pro případ, že by soud rozhodl v jejich prospěch. Podle Škodovky jde o "šikanózní krok, který má zpomalit uvedení lokomotivy na trh, protože je nemožné předpokládat, že by Škoda nedostála případným závazkům, které by vzešly ze soudního sporu". "Vídeňský soud dal právníkům Bombardieru do ruky rozhodnutí, díky němuž si sami dvěma exekutory vynutili odstavení lokomotivy při úspěšném testování na rakouských kolejích," dodal Binder.
Právníci Škodovky jsou na cestě do Vídně, kde chtějí verdikt soudu zvrátit.
Jančurův Regio Jet začne ČD konkurovat na podzim. Zatím s ojetými vagony - čtěte ZDE
Autobusy jsou rychlejší než vlaky, ministerstvo přesto vezme železnicím peníze - čtěte ZDE
Lokomotiva je ve finálním stadiu zkoušek podle norem TSI a rakouských národních předpisů nutných pro uvedení do běžného provozu v Rakousku, Německu, ČR, Slovensku, Polsku a Maďarsku. Přerušení homologačních testů v Rakousku může odsunout její nasazení do provozu a ohrozit účast Škody v řadě připravovaných zahraničních tendrů.
"Stodevítka je naším trumfovým esem pro řadu připravovaných tendrů v západní Evropě. Dnes je například aktuální připravovaný tendr na dodávku 300 lokomotiv, který chystají německé dráhy. Před týdnem u nás byl tým německých auditorů, kteří prověřovali naše kvalifikační předpoklady pro tento tendr. Auditem jsme prošli úspěšně. Jakékoli zpoždění homologace nás může vážně poškodit," dodal předseda představenstva a spolumajitel Škody Transportation Tomáš Krsek.
Škoda Transportation podnikne všechny právní kroky k tomu, aby jí byla lokomotiva co nejdříve vrácena, a zváží podání stížnosti u Evropské komise na postup Bombardieru, který pokládá za nekalou soutěž a snahu poškodit konkurenta. Zároveň chce od rakouských úřadů záruky, že se k lokomotivě nedostane žádný jiný výrobce. "Obáváme se, aby se několikaletý výsledek práce týmu stovek českých techniků nedostal do rukou některého z našich největších konkurentů," řekl Krsek. "Stodevítka" splňuje podle něj jako jediný vysokorychlostní stroj nejvyšší standardy TSI pro provoz v Evropě. Je zcela nepřijatelné, aby se k ní některý konkurent mohl dostat ještě předtím, než ji uvedeme na trh, dodal.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist