Letiště Praha se na rozdíl od ostatních letišť ve střední Evropě potýká nízkým přílivem cestujících. Zatímco ve Vídni jich v loňském roce proti roku 2009 přibylo o téměř devět procent více, Praha zaznamenala úbytek. A přibylo jich i v Mnichově, Varšavě i Budapešti.
A lze očekávat, že přibývat budou i v Bratislavě, kde nedávno České aerolinie vybudovaly novou základnu a od června budou odtud létat do šesti evropských měst – mj. Amsterdamu, Bruselu či Barcelony.
Letiště Praha nyní trápí i aktuální situace kvůli sopečnému mraku z Islandu. Hrozí, že právě ve středu večer nebude Ruzyně odbavovat přílety i odlety.
"Je pravda, že jsme říkali, že je během několika let doženeme a oni nám místo toho mezitím odskočili," řekl v březnu HN místopředseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos.
"Letiště se ještě nevyrovnalo s bankrotem Sky Europe, který Wizz Air navzdory svým plánům ještě nedokázal nahradit, další kapkou je pak odchod Ryan Airu," popsal tehdy analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.
Kapacitní komplikace také Praze přidělává čekání na výstavbu nové ranveje, která by odlehčila té staré. Vedení firmy ale tvrdí, že jsou sedm hodin denně, tj. v ty nejatraktivnější časy, vyprodáni a nově příchozím aeroliniím jen obtížně nabízí zajímavé časy odletů. Dál proto chtějí realizovat plán postavit za 7 až 9 miliard korun novou dráhu.
Blýskání na lepší časy přinesl nedávno schválený posudek k dokumentaci vlivu nové ranveje na životní prostředí (EIA), o čemž minulý týden informoval server E15. Nyní čeká letiště veřejné připomínkování a pak už by měly přijít verdikt ministerstva životního prostředí, územní a stavební rozhodnutí.
Pokud budou kladné, pak by nová ranvej, jejíž výstavba bude stát několik miliard korun, mohla vyrůst do konce roku 2015.
Čeká pražské letiště další zdržení ranveje? Jak se mu podaří přilákat více cestujících? Jak se mu daří lákat nové aerolinky? Jak bude postaráno o cestující, kteří nedobrovolně zůstanou na letišti kvůli sopečnému prachu?
Na tyto a další otázky odpovídal Jiří Pos, místopředseda představenstva a vrchní ředitel pro letecký obchod, provoz a řízení majetku.
Online rozhovor
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist