Na českých kolejích budou poprvé po 31 letech v běžném provozu nové motorové lokomotivy. Tři stroje od společnosti Siemens koupil největší tuzemský kontejnerový dopravce Metrans. Firmy to oznámily ve společné tiskové zprávě.

Víceúčelové dieselelektrické lokomotivy Eurorunner typu ER20 Cargo, které dosahují rychlosti 140 km/h, chce Metrans využívat v nákladní přepravě na středně dlouhé vzdálenosti především přes území Slovenska, Maďarska, Německa a ČR.

Stává se jedním z mála dopravců, který dokáže zajistit přeshraniční nákladní dopravu jednou lokomotivou bez tradiční výměny na hranicích.

,,Na rozdíl od tradiční výměny lokomotiv na hranicích a s ní spojeného čekání v pohraničních stanicích jsou přímé vozy nákladních vlaků podstatně rychlejší, operativnější a hospodárnější. Znamenají zásadní krok k tomu, aby železnice odlehčila silnicím a dálnicím od těžké dálkové nákladní dopravy," uvedl generální ředitel společnosti Metrans Jiří Samek.

Ve srovnání se staršími typy lokomotiv dosahují lokomotivy ER20 v provozu výrazné úspory paliva. Kromě mimořádné provozní spolehlivosti také vynikají velmi nízkou hlučností, specificky řešenou pro alpské země. Na českém území se lokomotiva ER20, známá také pod označením rakouských drah "Herkules", pravidelně vyskytuje od roku 2007, kdy obdržela od Drážního úřadu rozhodnutí o schválení typu.

Svůj park rozšiřuje i Jančurův RegioJet

Do České republiky dorazilo 12 vagonů, které firma RegioJet ze skupiny Student Agency podnikatele Radima Jančury koupila od rakouských státních drah ÖBB.

Vagony budou zapojeny ve vlacích, jež by na trať Praha–Ostrava měly vyjet v září. Firma už za tímto účelem nabrala 30 členů palubního personálu, řekl v pondělí serveru IHNED.cz mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.

 

Vozy podle něj přijely do Česka na takzvanou periodickou prohlídku, následně projdou úpravou interiéru a dostanou lak v barvách společnosti. "Vozy nejsou nové, ale jsou té nejvyšší kvality, plně klimatizované, rakouské dráhy je nasazovaly třeba na spoje EuroCity," uvedl Ondrůj. Dnešní dodávka vagonů není poslední, další dva vagony ještě firma z Rakouska doveze.

RegioJet má vyrazit na trať v září, nejprve se čtyřmi páry vlaků se třemi soupravami. Od přelomu roku chce nabídnout devět párů spojů každý den. Podle informací IHNED.cz by měl být do konce června představen jízdní řád.

RegioJet slibuje, že na železnici přinese jiný styl služeb. ,,Jiné vnímání toho, co zákazník na železnici může dostat. Železnici chceme posunout dál," uvedl nedávno Ondrůj. Podle něho bude ve vlacích RegioJet samozřejmostí palubní personál v každém voze, připojení wi-fi zdarma a občerstvení během jízdy také zdarma. Firma chce na trati využívat celkem devět lokomotiv od plzeňské Škody.