Kunovická letecká továrna Evektor má za sebou první vzlet letounu EV-55 Outback, který veřejnosti představila na konci března loňského roku. V pátek poprvé vzlétl prototyp nového letounu ve vojenské variantě EV-55M, což je po 40 letech první dopravní letadlo vyrobené u nás.

„Letoun se choval přesně tak, jak jsme předpokládali - byl velmi dobře ovladatelný a ochotně reagoval na zásahy do řízení“, konstatoval zkušební pilot Josef Charvát.

Poslední podobně velké dvoumotorové letadlo sériově vyráběné v tuzemsku bylo legendární L-410 Turbolet, který je stále ještě vy výrobě. Ten poprvé vzlétl v roce 1969 a slavil úspěchy zejména v tehdejším Sovětském svazu. A právě na jeho výrobu chtějí kunovičtí navazovat, jak uvedl již dříve Jaroslav Růžička, spolumajitel leteckého podniku Evektor.

Letadlo EV-55 Outback

1 mld. korun
už stál vývoj nového stroje z Kunovic. Evektor vývoj financoval mimo jiné i z grantu poskytnutého ministerstvem průmyslu a obchodu.

40 let
činí průměrný věk letadel ve stejné kategorii jako EV-55, které v současnosti používají světoví přepravci.

420 metrů
stačí turbovrtulovému EV-55 ke vzletu či přistání. To je méně, než potřebují běžné stroje ve stejné kategorii.

EV-55M je vojenská varianta víceúčelového letounu EV-55 Outback, který je koncipován jako hornokřídlý, dvoumotorový, turbovrtulový letoun pro přepravu 9 - 14 cestujících nebo 1824 kg nákladu. Letoun disponuje ve své třídě nejprostornější kabinou pro cestující a náklad o celkovém objem 12.5 metrů krychlových a jeho cestovní rychlost dosahuje zhruba 400 kilometrů v hodině.

Jeho vývoj trval šest let a přišel na několik miliard korun. Na vývoji Evektor spolupracoval s dalšími 19 společnostmi sdruženými v Asociaci leteckých výrobců ČR.

Směr letu: hlavně jižní Amerika

Technické parametry tohoto letounu jej předurčují k provozování z krátkých, neupravených vzletových a přistávací ploch, případně z letišť s vysokou nadmořskou výškou.

Podle firmy je proto určen především pro operátory ze zemí Jižní Ameriky, Afriky a Asie s málo rozvinutou dopravní infrastrukturou.

Mezi další velmi perspektivní odběratele patří společnosti ze Spojených Států, Brazílie, Ruska, Indie, Číny nebo Austrálie. Cílem letounu EV-55 je nahradit již zastaralé dvoumotorové pístové letouny s kapacitou pro 6 – 9 cestujících a úspěšně konkurovat jednomotorovým turbovrtulovým letounům.

Letoun EV-55 bude nabízen ve 3 variantách uspořádání interiéru kabiny: verze pro přepravu cestujících, verze pro přepravu nákladu a kombinovaná verze (kombi verze) s prostorem pro náklad v přední části kabiny a sedadly pro cestující umístěnými v zadní části. Doba nutná pro přeměnu interiéru kabiny mezi jednotlivými verzemi by neměla přesáhnout 20 minut.

Po vzletu prvního prototypu nyní firma bude testovat druhý prototyp v pevnostních zkouškách. "Třetí prototyp, také pro letové zkoušky, konstruktéři staví. Poté na podnik čeká náročný certifikační proces, který osvědčí, že letadlo je v pořádku a může být provozováno komerčně," uvedl mluvčí Evektoru Petr Grebeníček.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist