Kdo chce pohodlí a špičkové služby, volí Qatar Airways. Kdo sází na maximální bezpečnost, letí s Qantasem. A kdo má naopak rád pořádný adrenalin, vybere si některou z filipínských či indonéských aerolinek. Ruské ruletě se rovná též vnitrostátní let třeba v Beninu, Súdánu nebo Afghánistánu.

Na člověka, který se za letu pokusí otevřít dveře, je ale možné narazit i na lince Travel Service mířící z Česka na Rhodos, jak se stalo minulý týden.

Svět leteckých společností je zkrátka dosti pestrý. Je proto dobré vědět, do jakých rukou se při cestách za byznysem či za odpočinkem bez obav svěřit a jaké aerolinky raději ignorovat.

Na listině hanby

Při výpravách za exotikou je často nutné slevit ze svých běžných standardů. Ať už jde o hygienu, nocleh, stravování, ale i kvalitu dopravy. Zatímco bez teplé sprchy, pohodlné postele a vybrané stravy člověk nějaký čas přežije, při havárii letadla je šance na přežití prakticky nulová.

»Je pravda, že jsou státy či regiony, kde je často kvalita a tedy i bezpečnost letecké dopravy dosti pochybná. Může to být způsobeno stářím letadel, nízkou kvalitou údržby, malými zkušenostmi posádek, ale i špatným pozemním vybavením letišť,« podotýká pilot ČSA Filip Gaspar.

»V takových oblastech, jako je Afrika, bych využití regionální dopravy hodně zvažoval a určitě bych si zjišťoval reference na dané společnosti. Doporučuji také zkontrolovat, jestli daný stát či letecká společnost není na blacklistu Evropské unie nebo USA,« dodává.

Právě černá listina společností, které nesmějí nad územím Evropské unie ani přeletět, natož zde přistát, je dobrým vodítkem. Díky tomu mají lidé v unii takřka úplnou jistotu, že nastupují do strojů, jejichž stav splňuje maximální požadavky na bezpečnost.

Posledním impulsem pro vznik blacklistu bylo neštěstí z ledna 2004, kdy se do Rudého moře zřítil letoun egyptské nízkonákladové společnosti Flash Airlines a zemřelo 148 lidí. Stroj mířil z tradičního cíle i českých turistů - egyptského letoviska Sharm al-Sheik - do Paříže.

Flash Airlines měly svá dvě letadla takřka v nepřetržitém provozu, na »zemi« přitom neexistovaly záznamy o servisu a opravách, svědectví dřívějších cestujících dokonce mluvila o ohni šlehajícím z motoru.

Aktuální unijní seznam zakázaných společností pochází z letošního dubna a na indexu je 269 dopravců z 21 zemí světa. Jde mimo jiné o aerolinky registrované v Afghánistánu, Angole, Kongu, Indonésii, Kazachstánu či na Filipínách (kompletní seznam najdete ZDE).

Jako české silnice

Kdo by při plánování svých cest narazil na nabídku těchto společností, měl by rozhodně zpozornět. I když se létající vraky už nad územím EU objevit nesmějí, ve své domovské zemi stále do vzduchu mohou.

Za nejnebezpečnější jednoznačně platí vnitřní lety v Africe, v Rusku a v zemích Západní a Střední Asie. Obvykle jde o zastaralé stroje sovětské výroby typu Antonov či Tupolev.

Hlavní vadou ale bývá spíše pochybná úroveň údržby, kvalita posádek a výjimkou nejsou ani příběhy o pilotech pod nepřehlédnutelným vlivem alkoholu.

I tak ale letecká doprava zůstává statisticky nejbezpečnějším způsobem přepravy.

Například v roce 2009 se podle údajů Evropské agentury pro bezpečnost letectví po celém světě stalo jen 38 smrtelných nehod dopravních letadel, při nichž dohromady zemřelo 795 lidí. V loňském roce bylo nehod 47, nepřežilo je 899 lidí.

Pro srovnání: v roce 2010 zahynulo na českých silnicích 749 lidí, ale například v nejhorším roce 1994 to bylo 1473 lidí.

»Pocit strachu je subjektivní u každého, ale já sám se zcela určitě bojím více při cestě autem po D1 do Brna než při letu třeba do Paříže,« podotýká pilot Filip Gaspar.

S tím, jak se po roce 1989 otevřely hranice i možnosti soukromé letecké přepravy, přibylo však i úmrtí českých občanů při haváriích v zahraničí.

Tři češi zemřeli při leteckém neštěstí v Kambodži v červnu 2007. Letoun ruské výroby typu An-24 kambodžských PMT Air tehdy mířil ze Siem Reapu, kde stojí proslulý chrámový komplex Angkor, do přímořského letoviska Sihanoukvill, ale do cíle nedoletěl. Narazil do hory a zřítil se do džungle.

Na konci téhož roku nepřežila pětice Čechů havárii malého letadla na Ukrajině. Stroj letící z Hradce Králové se zřítil nedaleko Kyjeva pravděpodobně vlivem podcenění nepříznivého počasí.

Smrtelných havárií malých letadel, ultralehkých strojů či větroňů je v Česku relativně dost. Ale velké a mediálně důkladně pokryté havárie, jako například pád letadla společnosti Air France nad Atlantickým oceánem, jejž nepřežil nikdo z 228 cestujících, nebo havárie řeckých Helios Airways ze srpna 2005, při níž zemřelo 121 lidí, se českým občanům zatím naštěstí vyhýbají.

I nehody ovšem přispívají k většímu tlaku na bezpečnost. Například do výcviku pilotů se opět zavádějí prvky, které byly kvůli vysoké spolehlivosti letadel, motorů, počítačů a letecké automatiky v posledních letech potlačeny.

»Vyšší důraz se klade hlavně na nácvik krizových situací při poruchách palubních systémů, vybírání neobvyklých poloh a třeba i akrobacie a plachtařský výcvik,« popisuje letecký publicista Martin Velek.

Piloti jsou vycvičeni tak, že dokážou řešit i zcela neočekávané situace s přehledem a rychle.

»Příkladem takového letce, který v maximálním stresu a nedostatku času udělal se svojí posádkou jen ta správná rozhodnutí, je kapitán Sullenberger, bývalý stíhač z Phantomů a pilot kluzáků, který předloni přistál s Airbusem A-320 se stojícími motory na řeku Hudson bez ztráty životů,« dodává Velek.

Přistání, nebo pád

Další ze způsobů, jak si leteckou společnost předem prověřit, nabízí server airsafe.com. Disponuje seznamem aerolinek, které od roku 1970 (či dosud nikdy od doby svého vzniku) neměly jedinou nehodu, při níž by zemřel člověk.

České, respektive Československé aerolinie na tomto seznamu nenajdeme. Za šestašedesátiletou poválečnou historii se letadla ČSA s fatálními důsledky zřítila z nejrůznějších příčin celkem devětkrát; k posledním katastrofám došlo právě v 70. letech. Například v roce 1975 během přistání v syrském Damašku. Příčiny se nepodařilo vyšetřit, spekulovalo se i o možnosti sestřelu, každopádně ale zemřelo všech 126 lidí na palubě.

V poměrně krátkém sledu let 1972 až 1977 se také zřítilo pět dopravních letadel přímo na území Československa.

»Od té doby ale došlo k zásadnímu zlepšení vybavení letadel i letišť a pravděpodobnost letecké nehody se velmi snížila. Navigační systémy jsou daleko přesnější, kvalita rádiového spojení je vyšší, výcvik posádek je propracovanější, obecně je spolehlivost jednotlivých systémů na daleko vyšší úrovni,« tvrdí pilot Gaspar.

Současná letadla Českých aerolinií ostatně patří k těm nejmladším, jejich průměrné stáří je zhruba osm let.

»Svoji flotilu neustále modernizujeme. Máme i špičkovou úroveň bezpečnosti letového provozu,« říká mluvčí ČSA Hana Hejsková.

Na svého předchůdce - Československé aerolinie - současné ČSA ale v jistém ohledu stále doplácejí. Právě počet smrtelných nehod v historii letecké společnosti v poměru k počtu letů je jedním z kritérií pro posuzování bezpečnosti a důvěryhodnosti aerolinek.

Pořadí deseti nejnebezpečnějších aerolinek světa z tohoto úhlu pohledu nabízí například server travelvivi.com (viz Nehody a bezpečnost letecké dopravy).

Nejhůře z něj vycházejí společnosti z destinací, kam běžně za byznysem či za oddychem vyráží také řada Čechů. Na prvním místě jsou Cubana Airlines. Na relativně zanedbatelný počet 320 tisíc letů se mohou »pochlubit« osmi haváriemi se 404 mrtvými cestujícími.

Druhou příčku obsadily tchajwanské China Airlines - 910 tisíc letů, šest nehod, 763 mrtvých. A nelichotivé třetí místo patří Iran Airlines - 970 tisíc letů, pět nehod a 708 mrtvých.

Na druhé straně takové »historické« hodnocení nebere v potaz aktuální stav letadel, současnou kvalitu posádky a bezpečnostní standardy.

Například jmenované China Airlines totiž běžně létají i do Prahy, a pokud by nevyhovovaly bezpečnostním zásadám Evropské unie, nesměly by jejich stroje přeletět hranice žádné unijní země.

Aerolinka pro Rain Mana

Pokud jde o nejbezpečnější letecké společnosti světa, filmoví fanoušci, podobně jako hrdina filmu Rain Man, už vědí: jedničkou je australský Qantas, který ve své historii ještě nikdy neměl žádnou smrtelnou nehodu.

Qantas ale nevyhrál jen u hlavního hrdiny filmu ztvárněného Dustinem Hoffmanem, ale i podle hodnocení německého Úřadu pro prošetřování nehod.

Další špičkou v bezpečnosti je finská letecká společnost FinnAir, která měla naposledy tragickou nehodu v 60. letech, třetí místo patří Air New Zealand.

Což ovšem neznamená, že by další zavedené aerolinky byly s bezpečností ve srovnání s nimi nějak na štíru.

»Každá společnost má svůj vlastní bezpečnostní program, což je vlastně celá řada opatření a standardů v oblasti výcviku a provozu. Jednotlivé postupy se mohou částečně lišit, ale obecně je úroveň zavedených aerolinek na obdobné, velmi vysoké úrovni,« uklidňuje Gaspar. Pověst nejbezpečnějšího Qantasu ale v minulosti přece jen poněkud utrpěla. V polovině roku 2008 potkaly společnost v rychlém sledu tři incidenty.

Nejdramatičtější byla exploze přímo na palubě za letu na trase Hongkong-Melbourne. Výbuch v nákladovém prostoru odtrhl kus trupu, pilot ale dokázal nouzově přistát v Manile a na palubě nebyl nikdo zraněn.

Další dva problémy byly ve srovnání s tím banálnější - jedno z letadel se muselo vrátit krátce po startu kvůli nedovřeným dveřím, další se také vracelo krátce po startu ze Sydney, tentokrát kvůli úniku hydraulické kapaliny. Na druhé straně právě bezpečné vyřešení všech problémů jen potvrzuje vysoké bezpečnostní standardy Qantasu i špičkovou práci posádky.

Do hodnocení bezpečnosti aerolinek se mimochodem nezaznamenávají nehody zaviněné »protiprávními činy«. Je to ale právě i neustálý střeh před možnými útoky teroristů, co dělá jednou z nejbezpečnějších leteckých společností i izraelský El Al.

Katar dneska letí

Nejrespektovanější žebříčky leteckých dopravců sestavuje pravidelně společnost Skytrax. Zaštiťuje se nezávislostí a objektivitou hodnocení, na němž se hlasováním podílí bezmála 19 milionů pasažérů z celého světa.

Aktuální seznam nejoblíbenějších a nejlepších aerolinií světa pro rok 2011 zveřejnil Skytrax na konci června na slavnostním ceremoniálu v rámci Leteckého veletrhu v Paříži.

Jedničkou jsou Qatar Airways. Nadvládu Asie podtrhují druhé Singapore Airlines, třetí skončil loňský vítěz Asiana Airlines. Emirates, které jsou podle průzkum J&T Banky nejoblíbenější mezi českými milionáři (viz Ekonom č. 25/2011), jsou na desátém místě.

»Před šesti lety skončily Qatar Airways osmé, teď jsou jedničkou. Pořadí vyjadřuje mínění pasažérů z celého světa, ať už létají za byznysem nebo za odpočinkem, ať jde o pravidelné klienty, nebo ty, kteří letěli třeba poprvé v životě,« vysvětluje generální ředitel Skytraxu Edward Plaisted.

Z evropských společností se do první desítky dostaly jen Turkish Airlines, které jsou tak podle hlasování cestujících i nejlepší evropskou aerolinkou roku 2011 (nehoda z roku 2009 při přistání v Amsterodamu, při níž zemřelo devět lidí, je už zjevně zapomenuta), následují Swiss Airlines a Lufthansa (pořadí podle nejrůznějších kritérií na adrese www.worldairlineawards.com).

»Žebříček vychází ze subjektivního hodnocení cestujících, kteří vidí v podstatě jen palubní služby. S vysoce hodnocenými aerolinkami cestuje ta movitější klientela a převážně na dálkových tratích, kde se lze náležitě předvést - službami, jídlem či pohodlím,« podotýká letecký inženýr Petr Soukup.

Qatar Airways se vedle špičkových služeb chlubí i moderními letadly s průměrným stářím čtyř let.

Ale i když je to statisticky nepravděpodobné, spadnout může i ten nejlepší a nejnovější stroj.

»Letecká technika udělala ve své spolehlivosti ohromný pokrok, ale pravděpodobnost selhání vždy nějaká zůstane. Lidský činitel je v příčinách nehod stále procentuálně nejvyšší položka. Proto i zde pracují lékaři, psychologové a další odborníci na jejím dalším snížení,« říká Petr Soukup.

Robert Břešťan

Při pádech letadel zemřelo loni na celém světě 899 lidí. Jen na českých silnicích za stejný čas zahynulo 749 lidí.

V 70. letech spadlo v ČSSR pět dopravních letadel. Letadla ČSA se ve své historii zřítila celkem devětkrát.

Jedničkou jsou Qatar Airways. Mezi českými manažery oblíbené Emirates jsou celosvětově desáté.

Nehody a bezpečnost letecké dopravy

Největší dopravní letadlo světa Airbus A380 nabízí nadstandardní komfort. Foto: Bloomberg

Související