Německo-kanadská skupina Bombadier napadla vítězství plzeňské Škody Electric v Číně, kde získala minulý týden kontrakt na dodávky pro metro za půl miliardy Kč. Jde o kompletní trakční výzbroje včetně motorů s převodovkami a nadřazeným řízením pro šestimilionové město Su-čou, kde Škodovka zvítězila spolu s čínskou firmou Kingway Transportation.

Proti vyhodnocení technické části výběrového řízení podal Bombardier jako jeden z poražených námitku u čínské NDRC (Národní rozvojové a reformní komise), výsledek by mohl být znám do dvou týdnů, řekla mluvčí mateřské Škody Transportation Lubomíra Černá.

"Věříme, že budeme potvrzeni jako vítěz," dodal generální ředitel Škody Electric Jaromír Šilhánek. Škoda Electric podle něj zvítězila nad firmami, jako je ABB, Siemens a Bombardier, který údajně skončil až čtvrtý, hlavně díky technickému řešení. Právě proti hodnocení v technické části podal Bombardier návrh na přezkoumání, dodal.

Úřad výsledky přezkoumá do dvou týdnů. "Přípravě technické části nabídky jsme věnovali značnou pozornost, protože právě ta je většinou rozhodující v konečných výsledcích tendru, nikoliv cena," uvedl Šilhánek. Podle něj je konkurenční výhodou firmy to, že umí flexibilně a rychle navrhnout řešení podle speciálních požadavků zákazníka.

"Ze strany Bombardieru je to další útok na Škodu Transportation. Začalo to v květnu lokomotivou Škoda 109E, která byla na jejich popud zabavena v Rakousku a stále zůstává ve Vídni, kde čekáme na rozhodnutí soudu," uvedl generální ředitel Škody Transportation Josef Bernard.

Spor o novou lokomotivu

V polovině května tam zabavili exekutoři novou lokomotivu Škoda kvůli sporu, který obě firmy vedou šest let u rakouských soudů. Škoda podávala v roce 2002 přihlášku do tendru na lokomotivy pro České dráhy, které měly být vyrobené podle licence Bombardieru.

Soutěž byla zrušena a licenční smlouva vypovězena. Do nové soutěže ČD se už Škoda hlásila samostatně s vlastním výrobkem. Po kanadském výrobci požadovala vrácení části peněz za licenci, která nebyla naplněna. Bombardier ale naopak žádá úhradu za vypovězení smlouvy. Obě strany koncem května uvedly, že jsou ochotny jednat o mimosoudním vyrovnání.

Konsorcium Škoda Electric a Kingway Transportation má do Číny dodat trakční výzbroje pro 23 pětivozových jednotek metra s převodovkami a nadřazeným řízením vlaku. Škoda nenabídla nejnižší cenu, ale zvítězila podle Šilhánka na základě nejlepšího technického řešení. První dvě sady výzbrojí mají být dodány z Plzně do října 2012, zbytek se má vyrábět v Číně a dodávky skončí do března 2014. Nyní se koná tendr na výrobce vozidel, který bude z Číny. Pořadí výběru nejprve dodavatele výzbroje a následně výrobce vozů je opačné než obvykle.

Škoda Electric, vyvážející polovinu produkce, plánuje letos utržit 3,1 miliardy korun, meziročně o 400 milionů Kč více. Podnik vyrábí pohony a trakční motory pro lokomotivy, vlakové jednotky, metro, trolejbusy, tramvaje a důlní vozidla.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist