Podpis kontraktů za miliardy dolarů se očekává od mezinárodní letecké výstavy MAKS, která v úterý začala na letišti Ramenskoje v Žukovském u Moskvy.
Veřejnost zde mimo jiné poprvé uvidí za letu "neviditelnou" ruskou stíhačku Suchoj T-50, zvanou také PAK FA, jejíž první prototyp vzlétl loni koncem ledna na Dálném východě. V budoucnu má tvořit páteř ruského a indického letectva.
Hned v úvodu aerosalonu evropský výrobce Airbus ohlásil podpis dohody s druhým největším ruským přepravcem Transaero, který si objednal osm letounů Airbus A-320 v katalogové ceně 729 milionů dolarů, s opcí na další čtyři stroje. Park aerolinek dosud tvoří boeingy různých typů a tři ruské letouny Tupolev Tu-214.
Výrobce vrtulníků Mi-171 zase uzavřel dohodu o dodávce 40 svých strojů pro ruskou společnost UTair.
Celkem se podle televize Rossija 24 očekává uzavření kontraktů za více než deset miliard dolarů. Z toho by podle náměstka ruského ministra průmyslu a obchodu Denise Manturova měly na ruské výrobce připadnout kontrakty za více než tři miliardy dolarů.
Většina se sice má týkat dodávek nových stíhaček pro ruské letectvo, ale ve hře jsou i první kontrakty pro nový civilní letoun MS-21; Aeroflot má prý zájem o padesátku strojů.
Výstavy se účastní více než 840 společností ze čtyř desítek zemí včetně osmi vystavovatelů z Česka. Představuje se přes 240 letounů, vrtulníků, kosmických raket i zbraní protivzdušné obrany.
Po čtyřleté přestávce se moskevské výstavy účastní svými letouny i americké vojenské letectvo, zastoupené mimo jiné i strategickým bombardérem B-52.
Za hřeb civilního programu jsou považovány největší dopravní letouny Airbus A-380 a Boeing 787 Dreamliner. Nechybí ani nový ruský civilní letoun Suchoj Superjet S-100, jehož dodávky přepravcům začaly letos.
K premiérám se řadí i prototyp lehkého dopravního letounu Rysačok samarského výrobce raket. Stroj, který má nahradit letité dvouplošníky An-2, pohánějí české motory Walter M601F.
V Rusku je podle listu Kommersant v současnosti v provozu 1288 civilních letounů, včetně tuctu letadel L-410 vesměs ještě československé výroby, a 982 civilních vrtulníků.
Kdysi silný letecký průmysl po rozpadu Sovětského svazu prožil velice hluboký úpadek a v posledních letech vyráběl nová letadla vesměs jen po jednotlivých kusech, letošní plány však slibují obrat k lepšímu.
Podle prognózy firmy Boeing budou v příštích 20 letech letecké společnosti v Rusku a dalších postsovětských letech potřebovat pro obměnu a rozšíření svého parku 1080 nových letadel za 110 miliard dolarů.
Výstava potrvá do konce týdne. Organizátoři čekají na 600.000 návštěvníků.
První let ruské neviditelné stíhačky Suchoj T-50, zvané také PAK FA
První let ruské neviditelné stíhačky Suchoj T-50, zvané také PAK FA
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist