Psychodiagnostika závání psychologickou poradnou nebo psychiatrií. To už dávno neplatí, protože psychodiagnostika na pracovišti dávno nemá tolik společného s léčením duševních chorob, ale třeba s tím, jaký potenciál může zaměstnanec rozvinout.
Jenže zrovna v této oblasti je tato metoda v Česku popelkou. Různé testování se zde používá nejvíce teprve v závěrečných kolech výběrového řízení, a to hlavně u vyšších manažerských pozic.
Olga Franců z poradenské společnosti Eudai pracovala dlouhá léta jako personální ředitelka. Z vlastní zkušenosti říká: „Jen málo firem přistupuje k testování uchazečů již v prvním kole. Obvykle to nechávají až do druhého kola pro vybrané jedince. Z výsledků testování obvykle vyjdou dva až tři nejvhodnější uchazeči, kteří nejlépe odpovídají nejen obsazované pozici, ale i týmu a firemní kultuře."
Podle Filipa Hrkala ze společnosti cut-e mezi Čechy dosud převládá názor, že psychodiagostické metody jsou drahé, a proto je třeba je používat jen pro seniorské pozice.
"Nezohledňují se však skryté náklady na špatně vybraného zaměstnance, propouštění ve zkušební době, výkonnost a další aspekty, které různé testy a dotazníky dokážou odkrýt," dodává Hrkal.
V Evropě se jednodušší psychodiagnostické testování (dokonce už i on-line) používá hlavně pro úřednické pozice, kde se dbá na to, aby to byli schopní, psychicky stabilní a odolní lidé, kteří jsou pak také slušně zaplaceni.
Na druhém místě jsou manažerské pozice a na třetím nižší manažerské pozice. Následují absolventské pozice a dělnické profese. V Česku je to úplně jinak. Kraluje výběr managementu vyššího a nižšího, třetí místo zaujímají absolventi a teprve na čtvrtém místě jsou úředníci.
Pokud jde o rozšíření psychometrických nástrojů, máme Evropu co dohánět. Ukázal to loňský celoevropský výzkum společnosti cut-e, kterého se zúčastnilo 1259 personalistů z Německa, Rakouska, Švýcarska, Česka, Norska, Rumunska, Španělska, Švédska, Velké Británie a Irska. Nějaký psychodiagnostiký nástroj používá v Česku asi polovina personalistů, zatímco v zahraničí jsou to dvě třetiny personalistů.
"Je to dáno i tím, že v Česku nemáme takovou tradici v používání psychodiagnostických nástrojů jako v západních a severských zemích," vysvětluje Michal Dlouhý, business development manažer společnosti LMC.
Spolehlivější a méně riskantní rozhodnutí
Za hlavní přínos psychometrie označují jak čeští, tak zahraniční personalisté větší jistotu spolehlivějšího a méně riskantního rozhodnutí.
Na druhém místě Češi uvádějí možnosti učinit objektivnější rozhodnutí, zatímco evropský průměr uvádí něco, s čím v Česku pracujeme málo – možnost dobře předpovědět výkon budoucího pracovníka. Ten se v Česku umístil až na čtvrtém místě. Třetí místo u všech respondentů pak zaujímá úspora času.
"Zatímco čeští personalisté využívají psychodiagnostiky hlavně při finálním předvýběru kandidátů, v zahraničí kombinují jejich využití ve více fázích. Jde nejen o předvýběr kandidátů, ale i fázi jejich kariérního postupu nebo i propuštění," vysvětluje Michal Dlouhý. Ze všech zúčastněných zemí pak nejvíce používá psychometrické dotazníky a testy Norsko.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist