Chystaný nový most přes sanfranciskou zátoku budí emoce. Klíčové části unikátní stavby totiž dodá čínská ocelárna. Američané provedou převážně jen montážní práce. Některým z nich se to nelíbí, dodavatelé podle nich měli být z USA, zvláště když je v zemi vysoká nezaměstnanost. Čínská konkurence ale byla výrazně levnější.
Nejde sice o slavný červený Golden Gate, ale o most přes Oakland Bay, jehož dvě zhruba sedmisetmetrová ramena se dohromady délkou Golden Gate blíží a Američanům již slouží 70 let.
"Číňané nejdříve vyráběli oblečení a tenisky, pak se naučili dělat mobily a iPady. Teď staví sedmisetmetrový most," glosoval čínský úspěch komentátor The Telegraph a připomněl, že Čína také buduje obří dálnice v Africe.
Číňané podle rozhlasové stanice NPR dodají masivní kabely, hlavní části věže, na které bude most zavěšený, a mostovku. Dvanáct obřích ocelových dílů putuje do San Franciska po moři z 10 tisíc kilometrů vzdálené Šanghaje. Zakázku získali před pěti lety, když dal dodavatel stavby kalifornskému ministerstvu dopravy vybrat ze dvou variant.
"Jedna obnášela domácí dodavatele, druhá mezinárodní. Byl mezi nimi rozdíl 400 milionů dolarů. V takovém případě jsme se museli rozhodnout pro mezinárodní cestu," podotkl Tony Anziano z ministerstva. Kalifornie se přitom vyhnula zákonnému požadavku, aby použila americkou ocel tím, že na stavbu za celkových sedm miliard dolarů nevyužívá federální peníze.
Čínští dělníci staví za 12 dolarů denně
Zakázku získala státní firma Shanghai Zhenhua Heavy Industries, která má podle NPR několik výhod. Jde o moderní závod, lodě na dopravu ocelových částí a levnou pracovní sílu. Dělníci si tam vydělávají kolem 12 dolarů denně. Podle Boba LaVentury z amerických ocelářských odborů tomu dělníci ve Spojených státech nemohou konkurovat. Kontrakt proto kritizuje. "Není to dobře a není to dobře pro Ameriku," řekl.
Podla Anziana ale volba na čínskou firmu nepadla jenom kvůli nízkým pracovním nákladům. Američtí výrobci oceli prý nemají na zakázku, jako je most přes zátoku, kapacitu. Na výrobu v Číně navíc dohlíží 200 Američanů. Kalifornie je tam vyslala, když americké odbory a oborová sdružení kritizovaly kvalitu čínské oceli.
Člen kalifornského zákonodárného sboru Luis Alejo přesto zakázku kritizuje. Pořízení mostu v zahraničí podle něj napáchalo Kalifornii větší škody, než kolik činí úspora.
"Když se tady v Kalifornii buduje tak velký projekt, má násobný efekt. Dává práci tisícům rodin, jejichž výplaty pak jdou do naší ekonomiky. A teď všechny ty peníze natrvalo z Kalifornie zmizely," podotkl.
Nezaměstnanost ve státě se pohybuje kolem 12 procent, což je o tři procentní body více než průměr za celou zemi. Když se nicméně o zakázce rozhodovalo, činila její míra jen zhruba pět procent.
Nový most ve východní části zátoky by měl být hotový v roce 2013. Měl by být odolnější než původní most, který v roce 1989 poškodilo zemětřesení. Na rozdíl od většiny visutých mostů, které nesou dvě věže, bude zavěšen na jediné věži.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist